responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 403

[مسأله 730 شاخص ]

مسأله 730 چوب يا چيز ديگرى را كه براى معيّن كردن ظهر به زمين فرو مى‌برند شاخص گويند.

اين مسأله در رسالۀ آيت اللّٰه سيستانى نيست

[مسأله 731 وقت مخصوص نماز ظهر و عصر]

مسأله 731 نماز ظهر و عصر (1) هر كدام وقت مخصوص و مشتركى دارند: وقت مخصوص نماز ظهر از اوّل ظهر است تا وقتى كه از ظهر به اندازۀ خواندن نماز ظهر بگذرد (2) ، و وقت مخصوص نماز عصر موقعى است كه به اندازۀ خواندن نماز عصر، وقت به مغرب مانده باشد، كه اگر كسى تا اين موقع نماز ظهر را نخواند (3) ، نماز ظهر او قضا شده و بايد نماز عصر را بخواند (4) و ما بين وقت مخصوص نماز ظهر و وقت مخصوص نماز عصر، وقت مشترك نماز ظهر و نماز عصر است (5) و اگر كسى اشتباهاً نماز ظهر يا عصر را در وقت مخصوص ديگرى بخواند نمازش صحيح است (6) .

(1) صافى: بنا بر قول مشهور نماز ظهر و عصر. .

(2) گلپايگانى، صافى: كه اگر كسى سهواً تمام نماز عصر را در اين وقت بخواند نمازش باطل است (صافى: و اين قول موافق با احتياط است) . .

زنجانى: كه اگر كسى در اثر ندانستن مسأله، تمام نماز عصر را در اين وقت بخواند، نمازش باطل است. .

بهجت: به اندازۀ خواندن نماز ظهر و تحصيل شرايط نماز اگر تحصيل نكرده است بگذرد؛ و اگر كسى اشتباهاً عصر را در اين وقت بخواند نمازش باطل است. .

(3) نورى: عمداً نخواند. .

(4) نورى: ولى اگر سهواً نماز عصر را جلوتر بخواند، نماز ظهر را در وقت اختصاصى عصر، به نيت ادا بخواند. .

(5) بهجت، مكارم: بقيه مسأله ذكر نشده.

(6) اراكى: نمازش باطل است.

گلپايگانى، صافى: اگر كسى در اين وقت اشتباهاً تمام نماز عصر را پيش از نماز ظهر بخواند، نمازش صحيح است و بايد نماز ظهر را بعد از آن به جا آورد.

زنجانى: اگر كسى در اين وقت در اثر ندانستن مسأله تمام نماز عصر را پيش از نماز ظهر بخواند، نمازش بنا بر احتياط باطل است؛ وقت مخصوص و مشترك كه معناى آن گفته شد، براى اشخاص فرق مى‌كند، مثلاً براى مسافر اگر به اندازۀ خواندن دو ركعت نماز از اول ظهر بگذرد، وقت مخصوص نماز ظهر تمام شده و وقت مشترك آغاز شده، و براى كسى كه مسافر نيست، بايد به اندازۀ خواندنِ چهار ركعت نماز بگذرد.

خوئى، تبريزى: مسأله وقت نماز ظهر و عصر بعد از زوال تا غروب آفتاب است ولى چنانچه نماز عصر را عمداً قبل از نماز ظهر بخوانند باطل است مگر اين كه از آخر وقت بيش از آوردن يك نماز مجال نباشد كه در اين فرض اگر كسى تا اين موقع نماز ظهر را نخوانده نماز ظهر او قضا است و بايد نماز عصر را بخواند و اگر كسى پيش از اين وقت اشتباهاً تمام نماز عصر را پيش از نماز ظهر بخواند نمازش صحيح است و أحوط اين است كه آن را نماز ظهر قرار داده و چهار ركعت ديگر به قصد ما في الذّمّه به جا آورد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 403
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست