responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 402

سايه كم مى‌شود و در شهرهاى ما (2) در اول ظهر شرعى [1]به آخرين درجۀ كمى مى‌رسد و ظهر كه گذشت، سايۀ آن به طرف مشرق برمى‌گردد و هر چه خورشيد رو به مغرب مى‌رود، سايه زيادتر مى‌شود بنا بر اين وقتى سايه به آخرين درجۀ كمى رسيد و دو مرتبه رو به زياد شدن گذاشت، معلوم مى‌شود ظهر شرعى شده است ولى در بعضى شهرها مثل مكّه كه گاهى موقع ظهر سايه به كلّى از بين مى‌رود، بعد از آن كه سايه دوباره پيدا شد، معلوم مى‌شود ظهر شده است.

اين مسأله در رسالۀ آيت اللّٰه سيستانى نيست

(1) بهجت: براى تعيين ظهر شرعى مى‌توان از «شاخص» استفاده كرد و آن، چوب يا چيزى مانند آن است كه به صورت عمودى در زمين مسطح فرو مى‌برند. .

(2) بهجت: در اكثر شهرها. .

مكارم: مسأله وقت نماز ظهر و عصر از اول ظهر شرعى (يعنى مايل شدن خورشيد از وسط آسمان به سوى مغرب) تا هنگام غروب آفتاب است و بهترين راه براى پى بردن به دخول وقت ظهر استفاده از شاخص است و آن اين است كه قطعۀ چوب صاف يا ميله‌اى را در زمين هموار به طور عمودى فرو كند، صبح كه خورشيد بيرون مى‌آيد سايه آن به طرف مغرب مى‌اُفتد و هر چه آفتاب بالا آيد اين سايه كم مى‌شود، هنگامى كه سايه به آخرين درجۀ كمى رسيد موقع ظهر است و همين كه رو به زيادى گذارد و سايه به سوى مشرق برگشت اول وقت نماز ظهر و عصر است، البتّه در بعضى از شهرها مثل «مكه» در بعضى از روزهاى سال هنگام ظهر سايه به كلى از بين مى‌رود و آفتاب كاملاً عمودى مى‌تابد، در اين گونه مناطق موقعى كه مجدداً سايه پيدا شد، وقت نماز ظهر و عصر شده است. [2]


[1] گلپايگانى، تبريزى، صافى، نورى: ظهر شرعى در بعضى از مواقع چند دقيقه پيش از ساعت دوازده (تبريزى، نورى: به ساعت ظهر كوك) و گاهى چند دقيقه بعد از ساعت دوازده است. خوئى، زنجانى: ظهر شرعى عبارت از گذشتن نصف روز است. مثلاً اگر روز دوازده ساعت باشد، پس از گذشتن شش ساعت از طلوع آفتاب ظهر شرعى است و اگر روز سيزده ساعت باشد، پس از گذشتن شش ساعت و نيم از طلوع آفتاب ظهر شرعى است و اگر روز يازده ساعت باشد، پس از گذشتن پنج ساعت و نيم از طلوع آفتاب ظهر شرعى است و ظهر شرعى كه عبارت از گذشتن نصف از طلوع آفتاب تا غروب آن است، در بعضى از مواقع سال چند دقيقه پيش از ساعت دوازده به ساعت ظهر كوك و گاهى چند دقيقه بعد از ساعت دوازده است. زنجانى: و هميشه ساعت (12) ظهر شرعى نيست بلكه ظهر شرعى در بعضى از مواقع سال در شهرهاى ميانى ايران هم چون قم و تهران چند دقيقه پيش از ساعت دوازده و گاهى چند دقيقه بعد از دوازده است. و در شهرهاى شرقى ظهر زودتر و در شهرهاى غربى ديرتر است.

[2] بايد توجه داشت كه ساعت (12) هميشه ظهر شرعى نيست، بلكه در بعضى از مواقع سال ظهر شرعى قبل از (12) و گاهى بعد از ساعت (12) است و ساعت (12) ساعت قراردادى و رسمى است، نه شرعى.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 402
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست