responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 356

[س 245 اطعام از اموال ورثۀ بزرگسال و با رضايت آنها باشد، جايز است]

س 245: در ميان بعضى از عشاير معمول است كه هنگام مرگ بعضى از اشخاص، با قرض، اقدام به خريد تعداد زيادى گوسفند مى‌كنند تا همۀ كسانى را كه در مراسم عزادارى شركت مى‌نمايند، اطعام كنند. اين كار باعث ضرر فراوانى به آنها مى‌شود، آيا تحمل اين ضررها براى حفظ عادات و رسوم جايز است؟ ج: اگر اطعام از اموال ورثۀ بزرگسال و با رضايت آنها باشد، جايز است. ولى اگر اين كار موجب بروز مشكلات و ضررهاى مالى مى‌شود از آن اجتناب شود و اگر انفاق از اموال ميّت صورت بگيرد، بستگى به نحوۀ وصيت او دارد و به طور كلّى در اين گونه امور بايد از اسراف و زياده روى كه موجب تضييع نعم الهى مى‌شود پرهيز گردد.

[س 246 اگر در زمان حاضر، شخصى در منطقه‌اى بر اثر انفجار مين كشته شود]

246: اگر در زمان حاضر، شخصى در منطقه‌اى بر اثر انفجار مين كشته شود، آيا احكام شهيد را دارد؟ ج: سقوطِ تكليف غسل و كفن شهيد از احكام اختصاصى شهيدى است كه در ميدان جنگ كشته شود.

[س 247 افرادى كه از گروه حق كه به شهادت مى‌رسند حكم شهيد را دارند]

247: برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامى كه در محورهاى شهرهاى مرزى رفت و آمد مى‌كنند، گاهى با كمين‌هايى كه از طرف بعضى از عناصر ضد انقلاب اسلامى گذاشته مى‌شود، مواجه مى‌شوند كه گاهى منجر به شهادت آنان مى‌گردد. آيا غسل يا تيمم اين شهداى عزيز واجب است يا اين كه آنجا ميدان جنگ محسوب مى‌شود؟ ج: اگر آن محورها و منطقۀ مزبور ميدان جنگ بين گروه حق و گروه باطل و ياغى باشد، افرادى كه از گروه حق در آنجا به شهادت مى‌رسند، حكم شهيد را دارند.

[س 248 كسى كه واجد شرايط امامت در نماز جماعت نيست]

س 248: آيا كسى كه واجد شرايط امامت در نماز جماعت نيست، جايز است امامت نماز ميّت بر جنازۀ يكى از مؤمنين را عهده‌دار شود؟ ج: بعيد نيست كه شرائط معتبر در جماعت و امامت جماعت در ساير نمازها در نماز ميّت شرط نباشد، هر چند احوط اين است كه آن شرائط در نماز ميّت هم رعايت شود.

[س 249 اگر مؤمنى در راه اجراى فقه جعفرى كشته شود]

س 249: اگر مؤمنى در جائى از جهان در راه اجراى احكام اسلامى يا در تظاهرات و يا در راه اجراى فقه جعفرى كشته شود، آيا شهيد محسوب مى‌شود؟ ج: چنين شهيدى اجر و ثواب شهيد را دارد، ولى احكام تجهيز شهيد اختصاص به كسى دارد كه در ميدان جنگ، هنگام درگيرى و در معركۀ نبرد به شهادت رسيده باشد.

[س 250 اگر مسلمانى بر اساس قانون به اعدام محكوم شود]

س 250: اگر مسلمانى بر اساس قانون و تأييد قوۀ قضائيه به جرم حمل مواد مخدر به اعدام محكوم شود و حكم اعدام در بارۀ او اجرا گردد: (1) آيا نماز ميّت بر او خوانده مى‌شود؟ (2) شركت در مجلس عزا و قرائت قرآن كريم و مصيبت‌خوانى براى اهل بيت «عليهم السلام» كه براى او برگزار مى‌شود، چه حكمى دارد؟ ج: مسلمانى كه حكم اعدام در بارۀ او اجرا گرديده است، حكم ساير مسلمانان را دارد و همۀ احكام و آداب اسلامى ميّت در مورد او هم جارى است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 356
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست