responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 329

زنجانى: مسأله كفن كردن ميت با چيز نجس؛ مانند پوست مردارى كه خون جهنده دارد و موى سگ و خوك و پارچه‌اى كه نجس شده باشد، در حال اختيار جايز نيست، ولى در حال ناچارى اشكال ندارد، هم چنين كفن كردن ميت با پارچه‌اى كه در آن ابريشم به اندازه غير ابريشم يا بيشتر از آن بكار رفته در حال اختيار جايز نيست و بنا بر احتياط مستحب با پارچه‌اى كه با طلا بافته شده نيز در حال اختيار كفن نكنند.

[مسأله 581 كفن كردن با پارچه‌اى كه از پشم يا موى حيوان حرام گوشت تهيه شده]

مسأله 581 كفن كردن با پارچه‌اى كه از پشم يا موى حيوان حرام گوشت (1) تهيه شده، در حال اختيار جايز نيست (2) ، (ولى اگر پوست حيوان حلال گوشت را طورى درست كنند كه به آن جامه گفته شود، مى‌شود با آن ميّت را كفن كنند (3)) و هم چنين اگر (4) كفن از مو و پشم حيوان حلال گوشت باشد اشكال ندارد، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه با اين دو هم كفن ننمايند. (5)

(1) اراكى: يا پوست حيوان حرام گوشت. .

خوئى، تبريزى: يا پوست حيوان حلال گوشت. .

(2) خوئى، تبريزى: بنا بر احتياط. .

(3) گلپايگانى، اراكى، صافى: احتياط واجب آن است كه با پوست حيوان حلال گوشتى هم كه به دستور شرع ذبح شده ميّت را كفن نكنند. .

بهجت: بنا بر احتياط واجب با پوست حيوان حلال گوشت هم ميّت را كفن نكنند ولى اگر كفن را از مو، پشم يا كُرك حيوان حلال گوشت طورى درست كنند كه به آن جامه و لباس بگويند اشكال ندارد.

[عبارت «مى‌شود با آن ميّت را كفن كنند» در رساله آيت اللّٰه فاضل نيست] [قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: خوئى و تبريزى نيست]

(4) اراكى، خوئى، گلپايگانى، صافى، تبريزى: ولى اگر. .

(5) اراكى: ولى در حال ناچارى، كفن كردن در همه آن چه گفته شد مانعى ندارد.

زنجانى: مسأله بنا بر احتياط مستحب با پارچه‌اى كه از پشم يا موى حيوان حرام گوشت يا پوست حيوان حلال گوشت تهيه شده، كفن نكنند؛ بلكه احتياط مستحب آن است كه از مو و پشم حيوان حلال گوشت نيز كفن نكنند.

سيستانى: مسأله كفن كردن با پوست مردار نجس در حال اختيار جايز نيست بلكه كفن كردن با پوست مردار پاك و هم چنين با پارچه‌اى كه از پشم يا موى حيوان حرام گوشت تهيه شده بنا بر احتياط واجب در حال اختيار جايز نيست ولى اگر كفن از مو و پشم حيوان حلال گوشت باشد اشكال ندارد، اگر چه احتياط مستحب آن است كه با اين دو هم كفن ننمايند.

مكارم: مسأله كفن كردن در پوست حيوانات هر چند حلال گوشت باشد در غير حال ضرورت اشكال دارد، ولى كفن كردن با پارچه‌اى كه از پشم يا موى حيوان حلال گوشت تهيه شده اشكال ندارد اگر چه احتياط مستحبّ ترك آن است. [نيز رجوع كنيد به ذيل مسأله 579]

[مسأله 582 اگر كفن ميّت به نجاست خود او يا به نجاست ديگرى نجس شود]

مسأله 582 اگر كفن ميّت به نجاست خود او، يا به نجاست ديگرى نجس شود (1) ،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 329
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست