responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 326

احتياط مستحب آن است كه بيشتر از مقدار واجب كفن و هم چنين مقدارى را كه احتياطاً لازم است از سهم كسى كه بالغ نشده برندارند.

(3) گلپايگانى، صافى، نورى: احتياط. .

(4) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: خوئى، گلپايگانى، صافى و تبريزى نيست]

(5) گلپايگانى، نورى: اگر چه بعيد نيست جواز برداشتن به مقدار عمل به استحباب مطابق شأن ميّت از جميع تركه، هر چند وارث غير بالغ باشد.

زنجانى: احتياط آن است كه مقدار مستحب و مقدار احتياطى كفن را از سهم وارثى كه به جهتى هم چون عدم بلوغ يا جنون يا افلاس از تصرف در اموال خود ممنوع مى‌باشند برندارند، هم چنين بنا بر احتياط در اين مقدار رضايت ديگر ورثه هم جلب شود.

سيستانى: مسأله مقدار واجب كفن كه در مسأله قبل گفته شد از اصل مال ميّت برداشته مى‌شود بلكه مقدار مستحبّ كفن در حدود متعارف و معمول با ملاحظۀ شأن ميّت را هم مى‌شود از اصل مال او برداشت اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه بيشتر از مقدار واجب كفن را از سهم وارثى كه بالغ نشده برندارند.

مكارم: مسأله كفن را به طور متعارف از واجب و مستحبّ مى‌توان از اموال ميّت برداشت، هر چند صغير داشته باشد، امّا زايد بر متعارف را نمى‌توان از حق صغير برداشت، مگر اين كه وصيّت كرده باشد كه در اين صورت مى‌توان مقدار اضافى را از ثلث حساب كرد.

[مسأله 574 اگر كسى وصيت كرده باشد]

مسأله 574 اگر كسى وصيت كرده باشد كه (1) مقدار مستحبّ كفن را (كه در دو مسألۀ قبل گفته شد (2)) ، از ثلث مال او بردارند، يا وصيت كرده باشد ثلث مال را به مصرف خود او برسانند ولى مصرف آن را معيّن نكرده باشد يا فقط مصرف مقدارى از آن را معيّن كرده باشد، مى‌توانند مقدار مستحبّ كفن را از ثلث مال او بردارند (3) .

(1) زنجانى: اگر كسى وصيت كرده باشد كه در كفن كردن رعايت مقدار مستحبّ را نيز بنمايند يا وصيت كرده باشد كه. .

(2) بهجت: كه در مسأله [571]گفته شد. .

[قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: گلپايگانى، سيستانى و صافى نيست]

(3) سيستانى: هر چند بيش از مقدار متعارف باشد.

مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله (573) .

[مسأله 575 اگر ميّت وصيت نكرده باشد]

مسأله 575 اگر ميّت وصيت نكرده باشد كه كفن را از ثلث مال او بردارند (1) مى‌توانند به طور متعارف كه لايق شأن ميّت باشد كفن و چيزهاى ديگرى را كه از واجبات دفن است (2) از اصل مال بردارند.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه فاضل نيست

(1) گلپايگانى، صافى: و بخواهند از اصل مال بردارند، احوط (گلپايگانى: و اولىٰ) آن است كه در تكفين او به مقدار واجب كفن كه قيمتش مطابق شأن ميّت باشد اكتفا نمايند (گلپايگانى: اگر چه بعيد نيست برداشتن كفن قيمتى واجب و مستحبّ، از اصل مال جايز باشد) .

اراكى، خوئى، تبريزى، زنجانى: و بخواهند از اصل مال بردارند احتياط واجب

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 326
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست