زنجانى: مسأله 454 اگر زن خونى ببيند كه اگر سه روز ادامه پيدا كند حكم به حيض بودنش مىشود، ولى شك دارد كه خون سه روز ادامه پيدا مىكند يا قطع مىشود، بايد بنا بر اين بگذارد كه خون ادامه پيدا كرده و حيض است، ولى اگر خون قطع شود و نداند كه آيا دوباره قبل از تمام شدن ده روز خون مىآيد، بايد بنا بر اين گذارد كه خون دوباره نمىآيد و خونى كه ديده حيض نبوده است، و هم چنين است اگر در وقتى كه خون قطع نشده بداند خون سه روز ادامه پيدا نمىكند ولى احتمال بدهد پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مىآيد.
احكام حائض
[مسأله 450 چند چيز بر حائض حرام است]
مسأله 450 چند چيز بر حائض حرام است: اول: عبادتهايى كه مانند نماز بايد با وضو يا غسل يا تيمّم به جا آورده شود (1) ، ولى به جا آوردن عبادتهايى كه وضو و غسل و تيمّم براى آنها لازم نيست، مانند نماز ميّت، مانعى ندارد. دوم: تمام چيزهايى كه بر جنب حرام است و در احكام جنابت گفته شد. سوم: جماع كردن در فرج، كه هم براى مرد حرام است و هم براى زن (2) ، اگر چه به مقدار ختنهگاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد (3) ، بلكه احتياط واجب آن است كه مقدار كمتر از ختنهگاه را هم داخل نكند (4) و در دبر زن حائض، وطى كردن، كراهت شديده دارد. (5)
(1) سيستانى: كه اگر زن حائض اين گونه اعمال را به قصد عمل صحيح انجام دهد جايز نيست. .
زنجانى: و در مدتى كه حائض مىباشد، يا شرعاً محكوم به حائض بودن مىباشد، اگر چنين عبادتهايى را و لو رجاءً به جا آورد معصيت كرده است. .
(2) مكارم: سوم: نزديكى كردن، كه هم براى مرد حرام است و هم براى زن. چهارم: طلاق دادن در اين حالت نيز باطل و بىاثر است. [پايان مسأله]
(3) بهجت: بقيه مسأله ذكر نشده.
(4) تبريزى: بقيه مسأله ذكر نشده.
سيستانى: و اين حكم شامل وطى در دبر نمىشود. .
زنجانى: ظاهراً جايز نيست كه مقدار كمتر از ختنهگاه را داخل كند. .
(5) اراكى: در دُبُر زن حائض، وطى كردن، محل اشكال است.
خوئى: بنا بر احتياط لازم وطى زن در دُبُر، چه حائض باشد چه نباشد، حرام است.
گلپايگانى، صافى: در دُبُر زن حائض هم وطى ننمايد چون كراهت شديده دارد.
فاضل: وطى كردن در دُبُر زن حائض اگر راضى باشد، كراهت شديده دارد.
سيستانى: بنا بر احتياط وطى زن در دُبُر اگر راضى نباشد، چه حائض باشد چه نباشد، جايز نيست.
زنجانى: وطى زن در دُبر شديداً مكروه است و خلاف احتياط استحبابى است و در حال حيض، احتياط استحبابى اكيد در ترك آن است.
[مسأله 451 جماع كردن در روزهايى هم كه حيض زن قطعى نيست]
مسأله 451 جماع كردن در روزهايى هم كه حيض زن قطعى نيست ولى شرعاً بايد براى خود حيض قرار دهد حرام است (1) . پس زنى كه (بيشتر از ده روز خون مىبيند و (2)) بايد