responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 228

احكام غسل جنابت (استفتاءات از مقام معظم رهبرى)

[مسائلى در غسل جنابت]

[س 167 آيا شخص جنب مى‌تواند در صورت تنگى وقت با تيمم نماز بخواند]

س 167: آيا شخص جنب مى‌تواند در صورت تنگى وقت با تيمم و نجاست بدن و لباس نماز بخواند يا اين كه بايد بعد از تطهير و غسل، نماز را قضا نمايد؟ ج: اگر وقت به مقدارى نيست كه بدن و لباسش را تطهير كند و يا لباس خود را عوض نمايد و به علت سردى هوا و مانند آن نمى‌تواند نماز خود را برهنه هم بخواند، بايد نماز را با تيمم بدل از غسل جنابت با همان لباس نجس بخواند. اين نماز مجزى است و قضاى آن بر او واجب نيست.

[س 168 رسيدن منى به داخل رحم]

س 168: آيا رسيدن منى به داخل رحم بدون دخول، سبب جنابت زن مى‌شود؟ ج: در اين صورت جنابت محقق نمى‌شود.

[س 169 زنان پس از انجام معاينات داخلى]

س 169: آيا بر زنان پس از انجام معاينات داخلى با وسائل طبى غسل واجب مى‌گردد؟ ج: تا زمانى كه منى خارج نشود، غسل واجب نيست.

[س 170 اگر دخول به مقدار حشفه صورت بگيرد]

س 170: اگر دخول به مقدار حشفه صورت بگيرد، ولى منى خارج نشود و زن نيز به مرحلۀ اوج لذت نرسد، آيا غسل فقط بر زن واجب است يا فقط بر مرد يا بر هر دو؟ ج: با تحقق دخول، و لو به مقدار حشفه، غسل بر هر دو واجب است.

[س 171 احتلام زنان]

س 171: در مورد احتلام زنان، در چه صورتى غسل جنابت بر آنان واجب مى‌شود؟ و آيا رطوبتى كه هنگام ملاعبه و شوخى با همسر از آنان خارج مى‌شود، حكم منى را دارد؟ و آيا بدون سست شدن بدن و رسيدن به اوج لذت، غسل بر آنها واجب مى‌شود؟ بطور كلى در زنان بدون نزديكى، جنابت چگونه تحقق مى‌يابد؟ ج: اگر زن به اوج لذت جنسى برسد و در آن حال مايعى از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب مى‌شود و اگر شك كند كه به اين مرحله رسيده يا نه و يا شك در خروج مايع داشته باشد، غسل واجب نيست.

[س 172 خواندن كتاب كه موجب تحريك شهوت مى‌شود]

س 172: آيا خواندن كتاب و يا ديدن فيلمهائى كه موجب تحريك شهوت مى‌شود، جائز است؟ ج: جايز نيست.

[س 173 زن بعد از نزديكى همسرش]

س 173: اگر زن بعد از نزديكى همسرش با وى، در حالى كه منى در رحم او باقى مانده است، بلا فاصله غسل نمايد و بعد از غسل، منى از رحم خارج شود، آيا غسل او صحيح است؟ آيا منى خارج شده بعد از غسل، پاك است يا نجس و موجب جنابت مجدد مى‌شود يا خير؟ ج: غسل او صحيح است و رطوبتى كه بعد از غسل از او خارج مى‌شود، اگر منى باشد نجس است، ولى اگر منى مرد باشد، باعث جنابت مجدد نمى‌شود.

[س 174 مدتى است كه مبتلا به شك در غسل جنابت شده‌ام]

س 174: مدتى است كه مبتلا به شك در غسل جنابت شده‌ام، به طورى كه با همسرم نزديكى نمى‌كنم. با اين حال حالتى غير ارادى به من دست مى‌دهد كه گمان مى‌كنم غسل جنابت بر من واجب شده است و حتى هر روز دو يا سه بار غسل مى‌كنم، و اين شك مرا آزار مى‌دهد، تكليف من چيست؟ ج: با شك در جنابت حكم جنابت مترتب نمى‌شود، مگر اين كه رطوبتى از شما خارج شود كه همراه با علامت‌هاى شرعى خروج منى باشد يا يقين به خروج منى داشته باشيد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 228
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست