responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 214

چيزهايى كه بر جنب، مكروه است

[مسأله 356 نُه چيز بر جنب مكروه است]

مسأله 356 نُه چيز (1) بر جنب مكروه است (2) : اول و دوم: خوردن و آشاميدن، ولى اگر وضو بگيرد (3) مكروه نيست. (4) سوم: خواندن بيشتر از هفت آيه از سوره‌هايى كه سجدۀ واجب ندارد. (5) چهارم: رساندن جايى از بدن به جلد و حاشيه و بين خطهاى قرآن.

پنجم: همراه داشتن قرآن. ششم: خوابيدن، ولى اگر وضو بگيرد يا به واسطۀ نداشتنِ آب، بدل از غسل تيمّم كند، مكروه نيست (6) . هفتم: خضاب كردن به حنا و مانند آن (7) . هشتم: ماليدن روغن (8) به بدن. نُهم: جماع كردن بعد از آن كه محتلم شده (9) يعنى در خواب منى از او بيرون آمده است.

(1) بهجت: چند چيز. .

(2) مكارم: شايسته است جنب چند چيز را ترك كند. .

(3) گلپايگانى، اراكى، خوئى، زنجانى، تبريزى، صافى: يا دستها را بشويد. .

(4) بهجت: اول و دوم: خوردن و آشاميدن، و اگر دست و صورت را بشويد و مضمضه و استنشاق كند، كراهت كمتر مى‌شود. .

سيستانى: اول و دوم: خوردن و آشاميدن، ولى اگر صورت و دستها را بشويد و مضمضه بكند مكروه نيست و اگر تنها دستها را بشويد كراهت كمتر مى‌شود. .

(5) خوئى، تبريزى، سيستانى: سوم: خواندن بيشتر از هفت آيه از قرآن كه سجدۀ واجب ندارد. .

بهجت: سوم: خواندن بيشتر از هفت آيه تا هفتاد آيه از سوره‌هايى كه سجدۀ واجب ندارد بنا بر احوط، ولى بيشتر از هفتاد آيه كراهت شديدترى دارد. .

مكارم: سوّم: خواندن بيشتر از هفت آيه از قرآن، حتّى از سوره‌هايى كه سجدۀ واجب ندارد. .

(6) گلپايگانى، صافى: اگر وضو بگيرد يا به واسطۀ نداشتن آب، تيمّم كند، مكروه نيست و در اين تيمّم نيّت كند به جهت امر خدا، چه بدل از وضو يا غسل يا مستقلّ در رفع كراهت خوابيدن؛ . .

بهجت: ششم: خوابيدن، ولى اگر وضو بگيرد يا به واسطۀ اين كه نمى‌تواند غسل كند بدل از غسل تيمّم كند خوابيدن او مكروه نيست. .

مكارم: ششم: خوابيدن بدون وضو. .

(7) بهجت: بقيه مسأله ذكر نشده.

مكارم: هفتم: رنگ كردن موها به حنا و مانند آن. .

(8) مكارم: و انواع كِرِمها. .

(9) مكارم: بقيه مسأله ذكر نشده.

[مسائلى در] غسل جنابت

[مسأله 357 غسل جنابت به خودى خود مستحبّ است]

مسأله 357 غسل جنابت به خودى خود مستحبّ است (1) و براى خواندن نماز واجب و مانند آن واجب مى‌شود (2) . ولى براى نماز ميّت (3) و سجدۀ شكر و سجده‌هاى واجب قرآن غسل جنابت لازم نيست.

(1) گلپايگانى، صافى: غسل جنابت براى تحصيل طهارت از جنابت مستحبّ است. .

(2) سيستانى: غسل جنابت براى خواندن نماز واجب و مانند آن واجب مى‌باشد. .

(3) خوئى، سيستانى، نورى: و سجدۀ سهو. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 214
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست