responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 200

[س 107 وضو در مساجد و مراكز و ادارات دولتى]

س 107: وضو در مساجد و مراكز و ادارات دولتى كه دولت در ساير كشورهاى اسلامى بنا مى‌كند، چه حكمى دارد؟ ج: جايز است و مانع شرعى ندارد.

[س 108 چشمه‌اى است كه سرچشمۀ آن در زمين ملكى شخصى قرار دارد]

س 108: چشمه‌اى است كه سرچشمۀ آن در زمين ملكى شخصى قرار دارد. اگر بخواهيم آب آن را به وسيله لوله به منطقه‌اى كه چند كيلومتر با آن فاصله دارد، انتقال دهيم، بايد لوله از زمين‌هاى ملكى اين شخص و افراد ديگر عبور نمايد، آيا در صورت عدم رضايت مالكين زمين‌ها، استفاده از آب چشمه براى وضو و غسل و ساير تطهيرات جايز است؟ ج: اگر چشمه، در كنار و خارج از ملك غير، خود به خود جوشيده و قبل از جريان آن بر زمين، وارد لوله شده و به منطقۀ منظور هدايت شود در صورتى كه استفاده از آب عرفاً تصرّف در ملك غير محسوب نشود، اشكال ندارد.

[س 109 سازمان آب]

س 109: سازمان آب، نصب پمپ فشار و استفاده از آن را ممنوع اعلام كرده است، ولى در برخى از محلّه‌ها فشار آب ضعيف است و ساكنان آن مجبورند كه براى استفاده از آب در طبقات بالاى ساختمانها از پمپ فشار استفاده كنند، با توجه به اين مسأله به دو سؤال زير پاسخ فرماييد؟ الف: آيا نصب پمپ فشار آب جهت استفاده از آب بيشتر از نظر شرعى جايز است؟ ب: در صورت عدم جواز استفاده از پمپ فشار آب، وضو و غسل با آبى كه به وسيلۀ پمپ جذب مى‌شود چه حكمى دارد؟ ج: در فرض سؤال، نصب و استفاده از پمپ فشار جايز نيست، و وضو و غسل با آبى كه به وسيلۀ پمپ به دست مى‌آيد، محل اشكال است.

[س 110 وضو گرفتن قبل از داخل شد وقت نماز]

س 110: نظر جناب عالى در بارۀ وضو گرفتن قبل از داخل شد وقت نماز چيست؟ در پاسخ به يكى از استفتاءات فرموده‌ايد كه با وضوئى كه نزديك اول وقت نماز گرفته مى‌شود، مى‌توان نماز خواند. منظور شما از نزديك اول وقت نماز، چه مقدار است؟ ج: ملاك صدق عرفى نزديكى وقت نماز است، و اگر در آن وقت براى نماز وضو گرفته شود، اشكال ندارد.

[س 111 آيا شخصى كه وضو مى‌گيرد]

س 111: آيا شخصى كه وضو مى‌گيرد، مستحب است هنگام مسح قسمت پائين انگشتان پا يعنى جائى را كه موقع راه رفتن با زمين تماس پيدا مى‌كند، مسح نمايد؟ ج: محل مسح پا عبارت است از روى پا از سر يكى از انگشتان تا مفصل ساق، و استحباب مسح پائين انگشتان پا ثابت نشده است.

[س 112 اگر شخص وضو گيرنده]

س 112: اگر شخص وضو گيرنده، هنگام شستن دستها و صورت به قصد وضو اقدام به باز و بسته كردن شير آب نمايد، اين كار او چه حكمى دارد؟ ج: اشكال ندارد و به صحت وضو لطمه‌اى نمى‌زند. ولى اگر بعد از فراغت از شستن دست چپ و قبل از مسح با آن، دستش را روى شيرى كه خيس است بگذارد و آب وضوى دست با آب خارج از وضو مخلوط شود، صحت مسح با رطوبتى كه مختلط از آب وضو و آب خارج است، محل اشكال مى‌باشد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 200
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست