خود را به خطّ قرآن برساند، ولى چنانچه معطّل شدن به مقدار وضو، بىاحترامى به قرآن باشد (9) بايد بدون اين كه وضو بگيرد، قرآن را از مستراح و مانند آن (10) بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد (11) و تا ممكن است از دست گذاشتن به خطّ قرآن خوددارى كند.
(1) خوئى، تبريزى، صافى، سيستانى، زنجانى: و در نمازهاى مستحب وضو شرط صحت است. .
گلپايگانى، صافى، بهجت: و احتياط واجب ( زنجانى: و احتياط) آن است كه براى سجدۀ سهو هم وضو بگيرد. .
(5) سيستانى: كه جزء حج يا عمره باشد. .
مكارم: سوم: طواف واجب (بايد توجه داشت طوافهايى كه جزء حج يا عمره است طواف واجب حساب مىشود هر چند اصل حج و عمره مستحب باشد) . .
(6) زنجانى: يا به جهت اجاره يا شرط در معاملات يا دستورى كه اطاعت آن لازم است، وضو واجب شده باشد. .
(7) مكارم: در صورتى كه اين نذر شرعاً رجحان داشته باشد مثل اين كه مىخواهد از روى احترام خطّ قرآن را ببوسد. .
سيستانى: پنجم: اگر نذر كرده باشد كه قرآن را مثلاً ببوسد. .
زنجانى: پنجم: اگر نذر يا عهد كرده يا قسم خورده باشد كه جايى از بدن خود را به خط قرآن و مانند آن كه مس آنها بدون وضو جايز نيست، يا به جهت اجاره يا شرط يا دستورى كه اطاعت آن لازم است رساندن جايى از بدن خود به خط قرآن و مانند آن بر او لازم شده باشد. .
(8) گلپايگانى، صافى: از محلى كه بودن قرآن در آنجا اهانت به قرآن باشد. .
زنجانى: از مزبله و مانند آن. .
مكارم: ششم: براى آب كشيدن قرآنى كه نجس شده يا بيرون آوردن آن از محل آلوده، هر گاه مجبور باشد دست يا جاى ديگر بدن خود را به خطّ قرآن برساند. [پايان مسأله]
(9) زنجانى: بايد تيمم كند و اگر معطل شدن به مقدار تيمم هم بىاحترامى به قرآن باشد، بايد بدون تيمم قرآن را از مزبله و مانند آن بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد. [پايان مسأله]
(10) گلپايگانى، صافى: قرآن را از آنجا. .
(11) خوئى، گلپايگانى، تبريزى، صافى، سيستانى: بقيه مسأله ذكر نشده.
بهجت: و در صورت پنجم و ششم بنا بر احتياط واجب اسم پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و ائمّۀ طاهرين عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام هم مثل قرآن است. [پايان مسأله]
[مسأله 317 مسّ نمودن خطّ قرآن]
مسأله 317 مسّ نمودن خطّ قرآن، يعنى رساندن جايى از بدن به خطّ قرآن براى كسى كه وضو ندارد، حرام است (1) . ولى اگر قرآن را به زبان فارسى يا به زبان ديگر ترجمه كنند مسّ آن اشكال ندارد.
(1) گلپايگانى، صافى: و احتياط مستحبّ آن است كه موى خود را هم به خطّ قرآن نرساند. .
بهجت: ولى تماسّ موى انسان با خطّ قرآن بنا بر أظهر مانعى ندارد، حتّٰى اگر كوتاه باشد. .