responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 139

(1) بهجت: و عطردان و سرمه‌دان اگر از طلا و نقره باشد، خالى از اشكال نيست بلكه أظهر در عطردان و سرمه‌دان، منع است.

(2) تبريزى: و قلمدان طلا و نقره.

(3) اراكى: از استعمال عطردان و سرمه‌دان اگر از طلا يا نقره ساخته شده باشد بنا بر احتياط واجب بايد اجتناب كرد.

گلپايگانى: احتياط واجب ( صافى: احتياط) آن است كه عطردان و سرمه‌دان طلا و نقره را استعمال نكنند.

خوئى، سيستانى، زنجانى: احتياط مستحب آن است كه عطردان و سرمه‌دان ( خوئى، سيستانى: و ترياكدان) طلا و نقره ( زنجانى: و مانند آن) را استعمال نكند.

مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 229.

[مسأله 234 استعمال ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى اشكال ندارد]

مسأله 234 استعمال ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى اشكال ندارد (1) و براى وضو و غسل هم در حال تقيّه مى‌شود ظرف طلا و نقره را استعمال كرد، بلكه گاهى واجب است.

(1) گلپايگانى، فاضل، صافى: مگر براى وضو و غسل، كه در حال ناچارى هم نمى‌شود از ظرف طلا و نقره استفاده كرد.

مكارم: جايز است و براى وضو و غسل نيز در حال تقيه مانعى ندارد.

بهجت: براى غير وضو و غسل اشكال ندارد. [پايان مسأله]

خوئى، تبريزى، سيستانى: مسأله خوردن و آشاميدن از ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى به مقدار دفع ضرورت اشكال ندارد، ولى زياده بر اين مقدار جايز نيست.

زنجانى: مسأله استعمال كاسۀ طلا و نقره مانند خوردن و آشاميدن از آنها در حال ناچارى به مقدار ضرورت اشكال ندارد؛ ولى زياده بر اين مقدار جايز نيست.

[مسأله 235 استعمال ظرفى كه معلوم نيست از طلا يا نقره است]

مسأله 235 استعمال ظرفى (1) كه معلوم نيست از طلا يا نقره است يا از چيز ديگر اشكال ندارد (2) .

(1) زنجانى: استعمال كاسه‌اى. .

(2) مكارم: تفحّص و جستجو نيز لازم نيست.

مسائل اختصاصى

نورى: مسأله 236 همان طور كه استعمال ظرف طلا و نقره و ساختن و خريدن و فروختن و نگاه داشتن و هر گونه استفاده از آن و اجرت براى ساختن و اصلاح آن حرام است، ساختن اشيائى از قبيل تخت و زين اسب و لوح و امثال آن از طلا و نقره، هر چند كه ظرف نيست، نيز حرام است و راكد نگه‌داشتن اين قبيل منابع ثروت جايز نيست و اسراف است و آن چه كه در روايات، حكم به جواز آن شده است، ساختن و استعمال اشيائى است كه حقير يا تابع چيز ديگرى مانند حلقۀ شمشير و قاب قرآن است.

مكارم: مسأله 255 آن چه را طلاى سفيد مى‌گويند نيز در حكم طلاى سرخ و زرد است، بنا بر احتياط واجب، اگر به آن «طلا» گفته شود.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 139
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست