(1) بهجت: و عطردان و سرمهدان اگر از طلا و نقره باشد، خالى از اشكال نيست بلكه أظهر در عطردان و سرمهدان، منع است.
(2) تبريزى: و قلمدان طلا و نقره.
(3) اراكى: از استعمال عطردان و سرمهدان اگر از طلا يا نقره ساخته شده باشد بنا بر احتياط واجب بايد اجتناب كرد.
گلپايگانى: احتياط واجب ( صافى: احتياط) آن است كه عطردان و سرمهدان طلا و نقره را استعمال نكنند.
خوئى، سيستانى، زنجانى: احتياط مستحب آن است كه عطردان و سرمهدان ( خوئى، سيستانى: و ترياكدان) طلا و نقره ( زنجانى: و مانند آن) را استعمال نكند.
مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 229.
[مسأله 234 استعمال ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى اشكال ندارد]
مسأله 234 استعمال ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى اشكال ندارد (1) و براى وضو و غسل هم در حال تقيّه مىشود ظرف طلا و نقره را استعمال كرد، بلكه گاهى واجب است.
(1) گلپايگانى، فاضل، صافى: مگر براى وضو و غسل، كه در حال ناچارى هم نمىشود از ظرف طلا و نقره استفاده كرد.
مكارم: جايز است و براى وضو و غسل نيز در حال تقيه مانعى ندارد.
بهجت: براى غير وضو و غسل اشكال ندارد. [پايان مسأله]
خوئى، تبريزى، سيستانى: مسأله خوردن و آشاميدن از ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى به مقدار دفع ضرورت اشكال ندارد، ولى زياده بر اين مقدار جايز نيست.
زنجانى: مسأله استعمال كاسۀ طلا و نقره مانند خوردن و آشاميدن از آنها در حال ناچارى به مقدار ضرورت اشكال ندارد؛ ولى زياده بر اين مقدار جايز نيست.
[مسأله 235 استعمال ظرفى كه معلوم نيست از طلا يا نقره است]
مسأله 235 استعمال ظرفى (1) كه معلوم نيست از طلا يا نقره است يا از چيز ديگر اشكال ندارد (2) .
(1) زنجانى: استعمال كاسهاى. .
(2) مكارم: تفحّص و جستجو نيز لازم نيست.
مسائل اختصاصى
نورى: مسأله 236 همان طور كه استعمال ظرف طلا و نقره و ساختن و خريدن و فروختن و نگاه داشتن و هر گونه استفاده از آن و اجرت براى ساختن و اصلاح آن حرام است، ساختن اشيائى از قبيل تخت و زين اسب و لوح و امثال آن از طلا و نقره، هر چند كه ظرف نيست، نيز حرام است و راكد نگهداشتن اين قبيل منابع ثروت جايز نيست و اسراف است و آن چه كه در روايات، حكم به جواز آن شده است، ساختن و استعمال اشيائى است كه حقير يا تابع چيز ديگرى مانند حلقۀ شمشير و قاب قرآن است.
مكارم: مسأله 255 آن چه را طلاى سفيد مىگويند نيز در حكم طلاى سرخ و زرد است، بنا بر احتياط واجب، اگر به آن «طلا» گفته شود.