خوئى، تبريزى: مسأله 31 زنجانى: مسأله 27 سيستانى: مسأله 224 خونى كه در جوف ذبيحه بعد از كشتن آن به طريق شرعى باقى مىماند، چنانچه خون به مقدار متعارف خارج شده باشد پاك است، چنانكه در مسأله [97]گذشت.
خوئى: مسأله 32 زنجانى: مسأله 228 حكم سابق مختصّ به حيوان حلال گوشت است و در حيوان حرام گوشت جارى نيست بلكه بنا بر احتياط استحبابى در اجزاءِ محرّمه از حيوان حلال گوشت نيز جارى نيست.
سيستانى: بنا بر احتياط واجب. .
سيستانى: بقيۀ مسأله ذكر نشده.
تبريزى: بنا بر احتياط مستحب. .
احكام ظرفها
[مسأله 225 ظرفى كه از پوست سگ ساخته شده خوردن و آشاميدن از آن ظرف حرام است]
مسأله 225 ظرفى كه از پوست سگ يا خوك يا مردار ساخته شده خوردن و آشاميدن از آن ظرف حرام است (1) و نبايد آن ظرف را در وضو و غسل و كارهائى كه بايد با چيز پاك انجام داد، استعمال كنند (2) . بلكه احتياط واجب (3) آن است كه چرم سگ و خوك و مردار را اگر چه ظرف هم نباشد استعمال نكنند (4) .
(1) خوئى، سيستانى، تبريزى: در صورتى كه رطوبتى موجب نجاستش شده باشد. .
بهجت: در صورتى كه بداند ظرف موجب نجاست خوردنى مىشود؛ ولى اگر علم نداشت بنا بر احتياط اجتناب كند. .
اراكى: آشاميدن از آن ظرف حرام است و هم چنين خوردن چيزى از آن در صورتى كه داراى رطوبتى باشد كه موجب نجس شدن آن چيز شود. .
(2) نورى: ولى به كار بردن و استعمال آنها در غير آن چه مشروط به طهارت است، اشكالى ندارد.
فاضل: بلكه احتياط واجب آن است كه آنها را در غير آن چه طهارت در او شرط است نيز استعمال نكند و همين طور چرم سگ و خوك و مردار، اگر چه ظرف هم نباشد.
(3) اراكى: و احتياط واجب. .
خوئى، تبريزى، سيستانى: و احتياط مستحب. .
(4) بهجت: در استعمالاتى كه مشروط به طهارت نيست هم استعمال نكنند.
مكارم: مسأله ظرفها و مشكهايى كه از پوست مردار يا حيوان نجس العين مثل سگ و خوك درست شده، استعمال آنها براى خوردن يا آشاميدن يا آب وضو و غسل و مانند آن جايز نيست، امّا براى كارهايى كه طهارت در آن شرط نيست (مانند آبيارى زراعت و آب دادن به حيوانات) مانعى ندارد، هر چند احتياط مستحبّ آن است كه به هيچ وجه از آنها استفاده نشود.
زنجانى: مسأله آشاميدن از ظرف يا غير ظرفى كه از پوست سگ يا خوك يا مردار ساخته