responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 122

از سركه شدن باشد نيز اشكالى ندارد، مگر اين كه پيش از سركه شدن مسكر شده باشد.

صافى: و اين بنا بر آن است كه قائل به نجاست آن به وسيلۀ جوش آمدن باشيم و [در مسأله 113]گذشت كه أقوىٰ طهارت است [پايان مسأله]

(2) بهجت: بنا بر اظهر.

زنجانى: مسأله اگر پوشال ريز انگور و كشمش و خرما داخل آنها باشد و سركه بريزند مانعى ندارد، ولى احتياط در آن است كه تا خرما و كشمش و انگور سركه نشده، خيار و بادمجان و مانند اينها در آن نريزند.

مكارم: مسأله اگر انگور را با چوبهايش سركه بريزند، و معمولاً قبل از سركه شدن شراب مى‌شود، بعد از آن مبدّل به سركه مى‌گردد پاك است، امّا اگر خيار و بادمجان و مانند آنها، در آن بريزند احتياط واجب، اجتناب است.

مسأله اختصاصى

مكارم: مسأله 218 كشمش و خرمايى كه در غذا مى‌ريزند خوردنش حلال است، هر چند جوشيده باشد.

5 كم شدن دو سوم آب انگور

[1] [مسأله 202 آب انگورى كه جوش آمده پيش از آن كه ثلثان شود]

مسأله 202 آب انگورى كه جوش آمده پيش از آن كه ثلثان شود، يعنى دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند نجس نيست، ولى خوردن آن حرام است، ولى اگر ثابت شود كه مست‌كننده است، حرام و نجس مى‌باشد و فقط به سركه شدن پاك و حلال مى‌شود.

اراكى: مسأله آب انگورى كه با آتش به جوش آمده، نجس نيست ولى خوردن آن حرام است و با ثلثان شدن، يعنى كم شدن دو سوّم آن به وسيلۀ آتش، حلال مى‌گردد. ولى چنانچه با غير آتش به جوش آيد پاك بودن آن و پاك شدنش به واسطۀ ثلثان محلّ اشكال است، لكن اگر با آتش ثلثان شود، پاك مى‌گردد.

گلپايگانى، صافى: مسأله آب انگورى كه به آتش جوش آمده اگر آن قدر بجوشد كه ثلثان شود يعنى: دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند پاك مى‌شود ولى اگر به خودى خود جوش بيايد (صافى: يا به آتش جوش بيايد و به غير آتش ثلثان شود) فقط به سركه شدن پاك مى‌شود و اين حكم بنا بر قول به نجاست عصير است به جوش آمدن و [در مسأله 113]گذشت كه أقوىٰ طهارت است.

خوئى: مسأله آب انگورى كه به آتش يا به خودى خود جوش بيايد، حرام مى‌شود، و اگر آن قدر به آتش بجوشد كه ثلثان شود، يعنى دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند، حلال مى‌شود و در مسأله [113]گذشت كه آب انگور به جوش آمدن نجس نمى‌شود.

سيستانى: اگر آن قدر بجوشد كه دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند،


[1] فاضل: سركه شدن آب انگور.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 122
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست