responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 113

[مسأله 179 زمينى كه آب روى آن جارى نمى‌شود]

مسأله 179 زمينى كه آب روى آن جارى نمى‌شود (1) اگر نجس شود، با آب قليل پاك نمى‌گردد (2) . ولى زمينى كه روى آن شن يا ريگ باشد چون آبى كه روى آن مى‌ريزند از آن جدا شده و در شن و ريگ فرو مى‌رود با آب قليل پاك مى‌شود (3) ، اما زير ريگها نجس مى‌ماند.

(1) گلپايگانى، صافى: زمينى كه آب در آن فرو نمى‌رود و از محلّ نجس هم به محلّ ديگر جارى نمى‌شود. .

(2) گلپايگانى، صافى: مگر آن كه غسالۀ آن را با پارچه يا ظرف بگيرند. .

بهجت: بلكه فقط ظاهر آن پاك مى‌شود. .

اراكى: با آب قليل ظاهر آن پاك مى‌شود. .

(3) گلپايگانى، صافى: بقيه مسأله ذكر نشده.

خوئى، تبريزى، سيستانى: مسأله زمينى كه آب در او فرو مى‌رود مثل زمينى كه روى آن شن يا ريگ باشد، اگر نجس شود با آب قليل نيز پاك مى‌شود.

مكارم: مسأله هر گاه زمينى را با آب قليل آب بكشند اگر از شن يا ريگ باشد و غساله يعنى آب باقى مانده در آن فرو رود پاك است، امّا ريگهاى زير آن زمين نجس مى‌شود، هم چنين اگر سراشيبى داشته باشد و آب از آن بگذرد پاك مى‌گردد، امّا اگر غساله روى زمين بماند نجس است، مگر با وسيله‌اى آن را جمع كنند.

زنجانى: مسأله زمينى كه آب روى آن جارى نمى‌شود اگر نجس شود، چنانچه بخواهند با آب قليل آن را پاك كنند مى‌بايست آب را با دستمال و مانند آن جمع كنند و در غير اين صورت، زمين بنا بر احتياط با آب قليل پاك نمى‌شود. زمينى كه آب در آن فرو مى‌رود مثل زمينى كه روى آن شن يا ريگ باشد اگر نجس شود با آب قليل نيز پاك مى‌شود اما زير شن يا ريگها بنا بر احتياط نجس مى‌ماند.

فاضل: مسأله اگر زمينى كه نجس شده مثل شن و ماسه باشد كه آب در آن فرو مى‌رود با آب قليل آب بكشند، ظاهر آن پاك مى‌شود ولى زير آن نجس مى‌شود.

[مسأله 180 زمين سنگ فرش و زمين سختى كه آب در آن فرو نمى‌رود]

مسأله 180 زمين سنگ فرش و آجر فرش و زمين سختى كه آب در آن فرو نمى‌رود اگر نجس شود با آب قليل، پاك مى‌گردد ولى (1) بايد به قدرى آب روى آن بريزند كه جارى شود (2) و چنانچه آبى كه روى آن ريخته‌اند از سوراخى بيرون رود همۀ زمين پاك مى‌شود (3) و اگر بيرون نرود جايى كه آبها جمع مى‌شود نجس مى‌ماند (4) . و براى پاك شدن آن جا بايد گودالى بكنند كه آب در آن جمع شود، بعد آب را بيرون بياورند و گودال را با خاك پاك پر كنند.

(1) بهجت: ولى براى اخراج غساله. .

(2) خوئى، تبريزى: بقيه مسأله ذكر نشده.

سيستانى: و اگر آبى كه روى آن ريخته‌اند از سوراخى بيرون نرود و در جايى جمع شود براى پاك شدن آنجا بايد آب جمع شده را با پارچه يا ظرفى بيرون آورند. [پايان مسأله]

زنجانى: و بنا بر احتياط آب را با دستمال و مانند آن جمع كنند وگرنه جايى كه آب در آن جمع مى‌شود نجس مى‌ماند. [پايان مسأله]

(3) فاضل: و اگر آب خود به خود تخليه نشود چنانچه آن را با وسيله‌اى مثل پارچه،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 113
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست