responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 108

و جارى پاك مى‌گردد. و با آب قليل نيز مى‌شود تطهير كرد و اگر باطن آنها نجس شود، چنانچه آب كر يا جارى به باطن آنها برسد پاك مى‌شوند اگر ظاهر صابون نجس شود، مى‌شود آن را تطهير كرد ولى اگر باطن آن نجس شود، قابل تطهير نيست.

بهجت: مسأله اگر ظاهر گندم، برنج، صابون و مانند اينها نجس شود به وسيلۀ آب قليل يا فرو بردن در آب كُر و جارى پاك مى‌شود و اگر باطن آنها نجس شود با آب قليل ظاهر آنها پاك مى‌شود، ولى باطن آنها پاك نمى‌شود، مگر اين كه در كر يا جارى به قدرى بماند كه آب به باطن آنها نفوذ كند، يعنى آب به هر جايى از باطن كه يقين دارد نجاست به آنجا رسيده بود، برسد و بنا بر أحوط بايد آب مطلق به باطن آنها برود نه آب مضاف و قبلاً آنها را براى تطهير باطن خشك كنند.

[مسأله 165 اگر انسان شك كند كه آب نجس به باطن صابون رسيده]

مسأله 165 اگر انسان شك كند كه آب نجس به باطن صابون (1) رسيده يا نه، باطن آن پاك است.

(1) مكارم: به باطن چيزى. . زنجانى: به باطن صابون مثلاً. .

مسأله 166 اگر ظاهر برنج و گوشت يا چيزى مانند اينها نجس شده باشد 1 چنانچه آن را در ظرفى 2 بگذارند و سه مرتبه 3 آب روى آن بريزند و خالى كنند پاك مى‌شود و ظرف آن هم پاك مى‌گردد 4. ولى اگر بخواهند لباس يا چيزى را كه فشار لازم دارد در ظرفى بگذارند و آب بكشند بايد در هر مرتبه 5 كه آب روى آن مى‌ريزند، آن را فشار دهند 6 و ظرف را كج كنند، تا غساله‌اى كه در آن جمع شده بيرون بريزد.

(1) گلپايگانى، صافى: به غير بول نجس شده باشد. .

مكارم: اگر چيزى نجس شده باشد. .

(2) خوئى، تبريزى: در كاسه و مانند آن. .

(3) بهجت: يك مرتبه. .

فاضل: سه مرتبه با آب قليل. . [عبارت «سه مرتبه» در رساله آيت اللّٰه اراكى نيست]

(4) گلپايگانى، صافى: چنانچه آن را در ظرف پاكى بگذارند و بعد از زوال عين نجس، يك مرتبه آب روى آن بريزند و خالى كنند پاك مى‌شود و اگر به بول نجس شده بعد از زوال عين، دو مرتبه آب روى آن بريزند و خالى كنند پاك مى‌شود و ظرف آن هم پاك مى‌گردد. .

سيستانى: چنانچه آن را در كاسۀ پاك و مانند آن بگذارند و يك مرتبه آب روى آن بريزند و خالى كنند پاك مى‌شود و اگر در ظرف نجس بگذارند بايد سه مرتبه اين كار را انجام دهند و در اين صورت ظرف هم پاك مى‌شود. .

(5) بهجت: بايد بعد از آن. .6- فاضل: و غسالۀ آن را كاملاً بيرون بريزند.

زنجانى: مسأله اگر ظاهر برنج و گوشت و مانند اينها نجس شده باشد در جايى كه تعدد لازم نيست، چنانچه آن را در كاسه و مانند آن بگذارند و يك مرتبه آب روى آن بريزند و خالى كنند پاك مى‌شود.

[مسأله 167 لباس نجسى را كه به نيل و مانند آن رنگ شده]

مسأله 167 لباس نجسى را كه به نيل و مانند آن رنگ شده، (1) اگر در آب كُر يا جارى فرو برند (2) و آب (پيش از آن كه به واسطۀ رنگ پارچه مضاف شود) (3) به تمام آن برسد آن

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 108
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست