responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : معراج السعادة نویسنده : النراقي، المولى احمد    جلد : 1  صفحه : 840

آنها را مى‌خورد و عاقبت آنها چنين شد.پس چيزى كه عاقبت او اين باشد بايد عاقل حذر كند از اينكه آن را از حرام تحصيل نموده و به واسطه آن ابد الآباد در دوزخ معذّب و مورد بحث حضرت احديّت گردد.

فصل دوّم:آداب باطنيّه طهارت بدن از حدث

از جملۀ آداب باطنيّه طهارت از حدث كه عبارت از وضو و غسل است آن است كه:در آن وقت متذكّر آن گردد كه:امر به آنها،به جهت عبادات و مناجات خالق يگانه است از آن سبب شده كه اعضايى كه در آن وقت امر به شستن آنها شده است چون مباشرت امور دنيويّه بوده‌اند و در كدورات طبيعت فرو رفته بودند از اهليّت ايشان در خدمت خداوند-سبحانه-بيرون رفته‌اند پس امر به شستن آنها شد تا از اين كدورات پاك شود.

و بعد از آن تأمّل كند كه شكّ نيست كه:محض شستن،آنها را از چركينى دنيا و كثافات جسمانيّه،پاك و مطهّر نمى‌سازد تا دل خود را از علايق خسيسه دنيويّه و اخلاق ذميمه پاك نگرداند و عازم به بازگشت به خدا نباشد.

پس بايد در وقت وضو و غسل،دل او نيز پاك شود از صفات رذيله و شهوات خبيثه.و جازم باشد بر اينكه اعضاى خود را كه آلت شهوات هستند از شهوات دنيا بازگيرد تا نورانيّت و صفاى آنها سرايت در تطهير همۀ اعضا نمايد.و ابتدا در وضوء امر به شستن رو[صورت]شد كه اكثر حواسّ ظاهره و اعظم اسباب مطالب دنيويّه را در آنجا قرار داده‌اند.و بعد از آن،تكليف به شستن دستها شد،زيرا آدمى معظم امور دنيويّه را به آنها مباشر مى‌گردد.

پس امر شد به مسح پيش سر كه منبع اكثر خيالات فاسده است.پس به مسح پاها كه واسطه بسيارى از مطالب دنيويّه هستند.

و امّا در غسل امر شد كه جميع بدن شسته شود،زيرا كه پست‌ترين حالات انسان حال جماع است كه در آن وقت بالمرّه مقهور تحت قوّۀ شهويّه است و لذّت به همۀ بدن او عايد مى‌گردد.

و از اين جهت حضرت رسول-صلّى اللّه عليه و آله-فرمود كه:«در زير هر مويى جنابتى است.پس در آن وقت همۀ جسد او غرق لذّت دنيويّه است،پس بايد همه شسته شود تا صلاحيّت توجّه به جانب حقّ-سبحانه و تعالى-را داشته باشد.

و امّا در تيمّم امر شده است كه:اعضاى خود را خاك آلود نمايد در وقتى كه آب ميسّر نباشد.و بايد در آن وقت متذكّر آن شود كه حال كه شستن آنها ممكن نيست بايد

نام کتاب : معراج السعادة نویسنده : النراقي، المولى احمد    جلد : 1  صفحه : 840
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست