نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 787
218- حسادت نسبت به دوست، دليل بيمارى دوستى است.
219- قربانگاه عقلها غالباً در پرتو طمعهاست.
220- داورى در حقّ افراد مورد اطمينان، با تكيه بر گمان، از عدالت دور است.
221- بدترين توشه براى آخرت ستم بر بندگان خداست.
222- تغافل يكى از بهترين كارهاى كريمان است، (اشاره به اين كه از بسيارى از
كارهايى كه بر ضدّ شخص آنهاست چشم پوشى مىكنند).
223- كسى كه لباس حيا او را بپوشاند، مردم عيب او را نمىبينند.
224- كثرت سكوت موجب ابهت و بزرگى است و انصاف مايه فزونى دوستان، با بذل و بخشش
قدر انسان بالا مىرود و با تواضع نعمت كامل مىشود و با پذيرش هزينه ها بزرگى
تثبيت مىگردد و روش عادلانه، مخالفان را مقهور مىسازد و با حلم و بردبارى در
برابر سفيهان، ياوران انسان فزونى مىيابند.
225- از غفلت حسودان نسبت به سلامتى تن خويش در شگفتم، (چرا كه حسد انسان را
بيمار مىسازد).
226- طمعكار در بند ذلّت گرفتار است.
227- از امام عليه السلام درباره تفسير ايمان سؤال شد، فرمود:
ايمان شناخت با قلب (عقل)، اقرار به زبان و عمل با اعضا و جوارح است.
228- كسى كه به خاطر دنيا محزون باشد، از قضاى الهى ناخشنود است و آن كس كه از
مصيبتى كه به او رسيده شكايت كند، شكايت پروردگارش را كرده؛ كسى كه نزد ثروتمندى
رود و به خاطر ثروتش در برابر او تواضع كند دو سوّم دينش از دست رفته و كسى كه
قرآن بخواند و پس از مرگ وارد آتش گردد از كسانى بوده كه آيات خدا را استهزا
مىكرده، و آن كس كه قلبش سخت با حبّ دنيا پيوند خورده باشد، اين سه حالت او را
رها نخواهد كرد: اندوه دايم، حرصى كه هرگز او را ترك نگويد و آرزويى كه به آن
نخواهد رسيد.
229- ملك قناعت و نعمت حسن خلق، براى انسان كافى است.
و از امام عليه السلام در تفسير اين آيه سؤال شد:
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 787