responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 751

و نهى كرده و برحذر داشته و تكاليف آسانى بر دوش آنان گذارده، هرگز تكليف سنگينى نكرده و در برابر كار كم پاداش زياد قرار داده و هيچ‌گاه كسى از روى اجبار او را معصيت نكرده و اطاعت از روى اكراه نبوده، و پيامبران را بيهوده نفرستاده و كتب آسمانى را براى بندگان عبث نازل نكرده است، آسمانها و زمين و آنچه در ميان آنهاست را باطل و بى هدف نيافريده، «اين گمان كسانى است كه كافرند، واى بر كافران از آتش دوزخ». [1] 79- حكمت و دانش را فراگير از هرجا كه باشد؛ چرا كه حكمت گاهى در سينه منافق است وآرام نمى‌گيرد تا اين كه خارج شود و در كنار دوستانش در سينه مؤمن جاى گيرد!

80- گفتار حكمت‌آميز، گمشده مؤمن است پس حكمت را بگير هرچند از اهل نفاق باشد.

81- قيمت و ارزش هركس به اندازه كارى است كه به خوبى مى‌تواند انجام دهد.

شريف رضى رحمه الله مى‌گويد: اين از كلماتى است كه قيمتى براى آن تصوّر نمى‌شود و هيچ حكمتى هم وزن آن نيست و هيچ سخنى به آن نمى‌رسد.

82- شما را به پنج چيز سفارش مى‌كنم كه اگر براى تحصيل آن شتران راهوار را سوار شويد و در اطراف بيابانها گردش كنيد سزاوار است. (كنايه از اين كه هرقدر زحمت براى آن بكشيد بجا است).

جز به خدا اميد نداشته باشيد و جز از گناهانتان نترسيد و اگر از چيزى سؤال كنند كه نمى‌دانيد حيا نكنيد و بگوييد: نمى‌دانيم و اگر چيزى را نمى‌دانيد از فرا گرفتن آن خجالت نكشيد.

صبر و استقامت را در هر كار پيشه كنيد، چرا كه صبر نسبت به ايمان همچون سر است در مقابل تن، تن بى سر فايده ندارد و صبر بى ايمان نيز بى نتيجه است.

83- امام به مردى كه در ثناخوانى بر او افراط كرد، ولى در دل امام را متّهم مى‌نمود فرمود: من كمتر از آن هستم كه مى‌گويى و بالاتر از آنم كه در دل دارى!

84- باقيماندگان شمشير (آنها كه پس از يك جنگ خونين براى حفظ عقيده و ايمان و استقلال و شرف باقى مى‌مانند) دوام و بقايشان زيادتر و فرزندانشان بيشتر است.

85- كسى كه جمله «نمى‌دانم» را ترك كند خود را به كشتن خواهد داد. (اظهار اطّلاع در همه چيز سبب گمراهى و گمراه ساختن مايه هلاكت دنيا و آخرت خواهد شد).

86- رأى و تدبير پير، نزد من بهتر از استقامت جوان (در ميدان جنگ) است و در روايت ديگرى آمده است: «از جنگ جويى جوان».


[1]. سوره انبياء، آيه 27.

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 751
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست