responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 659

نامه 47

به حسن و حسين عليهما السلام هنگامى كه ابن ملجم ملعون آن حضرت را ضربت زد

شما را به تقوا و پرهيزكارى و ترس از خداوند سفارش مى‌كنم، در پى دنيا پرستى نباشيد گرچه به سراغ شما آيد، و بر آنچه از دنيا از دست مى‌دهد تأسّف مخوريد! سخن حق بگوييد و براى اجر و پاداش (الهى) كار كنيد. دشمن سرسخت ظالم و ياور و همكار مظلوم باشيد!

من شما و تمام فرزندان و خاندانم و كسانى را كه اين وصيّت نامه‌ام به آنها مى‌رسد، به تقوا و ترس از خداوند، نظم امور خود و اصلاح ذات البين، سفارش مى‌كنم! زيرا من از جدّ شما صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى‌فرمود:

«اصلاح بين مردم از همه نماز و روزه‌ها برتر است».

خدا را! خدا را! در مورد «يتيمان»، نكند آنها گاهى سير و گاهى گرسنه بمانند، نكند آنها در حضور شما در اثر عدم رسيدگى از بين بروند!

خدا را! خدا را! كه در مورد «همسايگان» خود خوشرفتارى كنيد، چرا كه آنان مورد توصيه و سفارش پيامبر شما هستند. وى همواره نسبت به همسايگان سفارش مى‌فرمود تا آن‌جا كه ما گمان برديم به زودى سهميّه‌اى از ارث برايشان قرار خواهد داد!

خدا را! خدا را! در توجّه به «قرآن»، نكند ديگران در عمل به آن از شما پيشى گيرند.

خدارا! خدارا! در مورد «نماز» چرا كه ستون دين شماست.

خدا را! خدا را! در مورد «خانه پروردگارتان»، تا آن هنگام كه (زنده) هستيد آن را خالى نگذاريد كه اگر خالى گذارده شود، مهلت داده نمى‌شويد (و بلاى الهى شما را فرو خواهد گرفت).

خدا را! خدا را! در مورد «جهاد» با اموال، جانها و زبانهاى خويش در راه خدا (كه بايد همه اينها را در اين راه به كار گيريد) و بر شما لازم است پيوندهاى دوستى و محبّت را محكم داريد و بذل و بخشش را فراموش نكنيد و از پشت كردن به هم و قطع رابطه بر حذر باشيد.

«امر به معروف و نهى از منكر» را ترك نكنيد كه اشرار بر شما مسلّط مى‌شوند، سپس هر چه دعا كنيد مستجاب نمى‌گردد! سپس فرمود: اى نوادگان «عبدالمطلّب»، نكند شما بعد از شهادت من، دست خود را از آستين بيرون آورده و در خون مسلمانان فرو بريد و بگوييد: «اميرمؤمنان كشته شد» (و اين بهانه‌اى براى خونريزى شود). آگاه باشيد به خاطر من تنها قاتلم را بايد بكشيد. بنگريد! هرگاه من از اين ضربت جهان را بدرود گفتم او را تنها يك ضربت بزنيد، تا ضربتى در برابر ضربتى باشد، اين مرد را مثله نكنيد (گوش و بينى و اعضاى او را نبريد) كه من از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم مى‌فرمود:

«از مثله كردن بپرهيزيد، گر چه نسبت به سگ گزنده باشد!».

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 659
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست