responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 509

به همين دليل به گفته‌اش ترتيب اثر مى‌دهند. در حالى كه خداوند شما را از وضع منافقان آن چنان كه بايد آگاه ساخته و چنان كه لازم بوده اوصاف آنان را براى شما بر شمرده است (اين منافقان) پس از پيامبر صلى الله عليه و آله نيز به زندگى خود ادامه دادند و به پيشوايان گمراه و داعيان دوزخ با دروغ و بهتان تقرّب جستند، پيشوايان گمراه نيز به اينها ولايت و رياست بخشيدند و آنان را حاكم ساختند و برگردن مردم سوار نمودند و به وسيله اينها به خوردن دنيا مشغول شدند؛ مردم هم معمولًا همراه سلاطين و دنيا هستند؛ مگر كسى كه خداوند او را محفوظ دارد. اين يكى از آن چهار گروه.

2- اشتباه كاران‌

دوّم كسى است كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله چيزى شنيده، امّا آن را درست حفظ نكرده، بلكه در آن اشتباه نموده است، ولى عمداً به آن حضرت دروغ نبسته، آنچه در اختيار دارد روايت مى‌كند و به آن عمل مى‌نمايد و مى‌گويد: من از پيامبر صلى الله عليه و آله آن را شنيدم؛ اگر مسلمانان مى‌دانستند اشتباه كرده از او نمى‌پذيرفتند؛ خودش هم اگر توجّه پيدا مى‌كرد كه در آن اشتباه واقع شده، آن را رها مى‌ساخت و مورد عمل قرار نمى‌داد.

3- اهل شبهه‌

نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان ؛ ترجمه ؛ ص509

ّم كسى است كه شنيده پيامبر صلى الله عليه و آله به چيزى امر فرموده، در حالى كه (اين امر موقّت بوده و) بعداً پيامبر صلى الله عليه و آله از آن نهى نموده و او نهى آن حضرت را نشنيده است.

و يا اين كه شنيده پيامبر خدا از چيزى نهى مى‌كند، ولى از امرى كه بعداً نموده است بى اطّلاع مانده، اين شخص در حقيقت «منسوخ» را فرا گرفته امّا «ناسخ» را نشنيده و حفظ نكرده است، وى اگر مى‌دانست، آنچه شنيده نسخ شده است آن را رها مى‌ساخت و مسلمانان هم اگر مى‌دانستند نسخ شده آن را ترك مى‌نمودند.

4- حافظان راستگو

چهارم كسى است كه نه دروغ به خدا بسته و نه بر پيامبرش؛ از خوف خدا و براى تعظيم پيامبر صلى الله عليه و آله دروغ را دشمن مى‌دارد و نيز در آنچه شنيده اشتباهى برايش پيش نيامده است بلكه آن را با تمام جوانبش حفظ كرده است‌

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 509
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست