responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 489

و تشنگان را از چشمه زلال آن سيراب ساخت و آبگاهش را پر آب كرد.

(خداوند) اسلام را طورى قرار داده كه هرگز پيوندهايش شكسته نشود؛ حلقه هايش گسسته نگردد، اساس و ريشه‌اش ويرانى نپذيرد، در پايه هايش زوال راه نيابد، درخت وجودش بركنده نشود، مدّتش پايان نگيرد، قوانينش غبار كهنگى به خود راه ندهد، شاخه هايش قطع نگردد، ضيق و تنگى در راههايش يافت نشود، سهولت آن دشوارى نپذيرد، تيرگى در روشناييش به چشم نخورد و در طريق مستقيمش كژى راه نيابد، ستونش پيچيدگى نبيند و در جاده‌هاى وسيع آن لغزندگى نباشد، در چراغهايش خاموشى و در شيرينيش تلخى پيدا نشود.

بنابراين آيين اسلام ستونهايى است كه خداوند آن را در اعماق حق استوار ساخته، اساسها و پى هاى آن را ثابت قرار داده و چشمه سارهايى است كه آب آن فوران مى‌كند، چراغهايى است كه شعله هاى آن برافروخته شده، منار هدايتى است كه مسافران راه حق به آن اقتدا مى‌كنند، پرچمهايى است كه براى راهنمايى پويندگان (راه خدا) نصب گرديده و آبگاههايى است كه واردان آن سيراب مى‌شوند.

خداوند منتهاى خشنودى خود، بزرگترين ستونهايش (يعنى عبادت) و قلّه بلند اطاعتش (يعنى جهاد) را در آن قرار داده است. بنابراين اسلام در پيشگاه خداوند داراى اركانى مطمئن، بنايى بلند مرتبه، دليلى درخشنده، شعله هاى روشنى بخش، برهانى نيرومند و مناره هاى بلند پايه است كه ستيز و معارضه با آن امكان‌پذير نيست، پس آن را گرامى داريد، از آن تبعيّت كنيد؛ حقّ آن را ادا نماييد و آن را در جايگاه مناسب و شايسته خود قرار دهيد و آن چنان كه هست آن را بپذيريد.

پيامبر اعظم صلى الله عليه و آله‌

خداوند محمّد صلى الله عليه و آله را هنگامى به حق مبعوث ساخت كه ... دنيا به پايان يافتن نزديك شده، نشانه‌هاى آخرت روى آور گرديده، رونق آن پس از روشنايى به ظلمت گراييده و اهل خويش را از ناراحتى سر پا نگهداشته بود، بسترش ناهموار و آماده زوال و نابودى بود، مدّتش پايان مى‌گرفت و علامتهاى زوالش نزديك مى‌شد. اهلش در حال نابودى، حلقه زندگى در آن شكسته، اسبابش از هم گسيخته، پرچمهايش كهنه و پوسيده، پرده هايش دريده و عمر طولانى آن به كوتاهى گراييده بود.

(در اين هنگام) خداوند وى را ابلاغ كننده رسالتش، افتخار آفرين براى امّتش، باران بهارى براى تشنگان اهل زمانش؛ سربلندى براى پيروانش و مايه شرف براى ياران و انصارش قرار داد.

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 489
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست