responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 451

آتش خشم در اثر نخوت و تعصّب در دلش شعله ور گرديد و شيطان باد كبر و غرور را در دماغش دميد و سرانجام پشيمان شد و خداوند گناه تمام قاتلان تا روز قيامت را به گردن او افكند.

از كبر و نخوت برحذر باشيد

آگاه باشيد! شما در سركشى و ستم مبالغه كرديد و در زمين با دشمنى آشكار با خداوند فساد به راه انداختيد و با صراحت با مؤمنان به مبارزه و جنگ پرداختيد؛ زنهار! زنهار! شما را به خدا سوگند از كبر و نخوت تعصّب‌آميز و تفاخر جاهلى بر حذر باشيد! كه از مركز پرورش كينه و بغض و جايگاه وسوسه هاى شيطان است كه ملّتهاى پيشين و امّتهاى قرون گذشته را فريفته است تا آن‌جا كه آنها در تاريكى‌هاى جهالت فرو رفتند و در گودالهاى هلاكت سقوط كردند و به سهولت و آسانى در آن‌جا كه مى‌خواست كشانيده شدند؛ كبر و نخوت و عصبيّت امرى است كه قلبها در داشتن آنها با هم شبيهند و قرنها پى در پى بر اين وضع گذشته‌اند. كبر و غرور در دل افراد به قدرى است كه سينه ها از آن به تنگى گرائيده‌اند.

از پيروى بزرگان متكبّر بپرهيزيد

زنهار! زنهار! از پيروى و اطاعت بزرگترها و رؤسايتان بر حذر باشيد، همانها كه به واسطه موقعيّت خود تكبّر مى‌فروشند، همان‌ها كه خويشتن را بالاتر از نسب خود مى‌شمارند و كارهاى نادرست را (از طريق اعتقاد به جبر همچون شيطان) به خدا نسبت مى‌دهند ... و به انكار نعمتهاى خدا برخاستند تا باقضايش ستيز كنند و نعمتهايش را ناديده گيرند، آنها پى و بنيان تعصّب و ستون و اركان فتنه و فساد و شمشيرهاى تفاخر جاهليتند!

از خدا بترسيد و با نعمتهاى خدا بر خود ضديّت مكنيد! (زيرا موجب سلب نعمت مى‌شود) و نسبت به فضل و بخشش او حسادت مورزيد و از «ادعيا» (همانها كه معلوم نيست پدرشان كيست و جامه اسلام را به تن پوشيده‌اند و نفاق و دورويى را پيشه كرده‌اند) اطاعت نكنيد، از آنها كه جام پاك قلبتان را در اختيار آب تيره نفاقشان قرار داده‌ايد؛ از آنها كه تندرستى خويش را با بيمارى آنها آميخته‌ايد (و ايمان خالص خويش را با انفاق آنها مخلوط ساخته‌ايد) و باطلشان را در حقّ خود راه داده‌ايد، آنها، اساس گناهانند و همدم نافرمانيها، ابليس آنان را مركبهاى راهوار گمراهى قرار داده و سپاهى كه به وسيله آنها بر مردم غلبه يابد، انتخاب كرده و آنها را به عنوان سخنگوى خود براى دزديدن عقلهايتان، داخل شدن در چشمها و دميدن در گوشهايتان برگزيده است و به اين ترتيب شما را هدف تيرهاى خويش و جايگاه پايمال شدن زير گامها و دستاويز خود قرار داده است.

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 451
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست