responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 393

بلكه حلال همان است كه خداحلال كرده و حرام آن است كه خداوند تحريم فرموده است.

در امور و حوادث تجربه آموخته‌ايد و با وضع گذشتگان پند و اندرز داده شده‌ايد. مثلها برايتان زده‌اند و به امرى آشكار دعوت گرديده‌ايد. بنابراين جز افراد «كر» در اين امرى كه صدايش در همه جا پيچيده، ناشنوا نمى‌شوند و غير از كوران، از اين جريان روشن و واضح نابينا نمى‌گردند، آن كس كه از آزمايشها و تجربه‌هاى خداداد سود نبرد، از هيچ پند و اندرزى سود نخواهد برد و كوته‌بينى و كوته‌فكرى، آشكارا دامن او را مى‌گيرد تا آن‌جا كه بد را خوب و خوب را بد مى‌پندارد. مردم دو گروه بيش نيستند؛ (گروهى) تابع شريعت و آيين (و گروهى) بدعت گذار، كه از ناحيه خدا دليلى از سنّت پيامبران و روشنايى از حجّت و برهان به همراه ندارند.

قرآن كتاب خدا

خداوند سبحان احدى را به مطالبى مانند آنچه در قرآن آمده موعظه نفرموده است، زيرا قرآن رشته محكم خداست و وسيله امين او؛ بهار دلها و چشمه‌هاى دانش در قرآن است، براى قلب و فكر جلايى جز قرآن نتوان يافت، خصوصاً در محيطى كه بيدار دلان از ميان رفته و غافلان يا تغافل كنندگان باقيمانده‌اند.

هر كجا كار نيكى بود به آن كمك و هر جا شرّى مشاهده كرديد از آن دورى گزينيد. زيرا پيامبر صلى الله عليه و آله همواره مى‌فرمود: «اى فرزند آدم! عمل نيك را انجام ده و شرّ و بدى را كنار گذار، اگر چنين كنى در جاده مستقيم و راه وسط خواهى بود» و به قرب خداوند راه خواهى يافت.

انواع ظلم‌

بدانيد ظلم و ستم بر سه گونه است: ستمى كه هرگز بخشوده نمى‌شود و ستمى كه بدون مجازات نخواهد بود و ظلمى است كه از آن صرف نظر مى‌شود و باز خواست ندارد. امّا ظلمى كه بخشوده نخواهد شد «شرك به خداست». خداوند مى‌فرمايد: «خداوند هيچ‌گاه از شرك به خود در نمى‌گذرد». [1] امّا ظلمى كه بخشوده مى‌شود، ستمى است كه بنده با گناهان صغيره به خويشتن كرده است، و امّا ستمى كه بدون مجازات نمى‌ماند، ستمگرى بعضى از بندگان به برخى ديگر است. قصاص در آن‌جا بسيار سخت است (اين قصاص) مجروح ساختن با كارد و يا زدن با تازيانه نيست بلكه چيزى است كه اينها در برابرش كوچك است.


[1]. سوره نساء، آيه 48.

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 393
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست