responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 385

امّا او براى به شك انداختن مسلمانان و اشتباه اندازى و مغالطه كارى، گروهى را (به عنوان خونخواهى او) اطراف خويش گرد آورد.

سوگند به خدا! او مى‌بايست در مورد «عثمان» يكى از سه كار را انجام مى‌داد ولى نكرد، زيرا اگر پسر عفان ستمكار بود-/ چنان كه او مى‌انديشيد-/ سزاوار بود كه با كشندگان او همكارى كند و از يارانش دورى، و به مبارزه با آنان بپردازد. و اگر مظلوم بود سزاوار بود كه از كشته شدن او جلوگيرى كند و در مورد كارهايش عذرهاى موجّهى ارائه دهد و چنانچه در اين مورد شك و ترديد داشت، خوب بود كناره مى‌گرفت و به گوشه‌اى پناه مى‌برد ... و مردم را با او وا مى‌گذاشت، امّا او هيچ كدام از اين سه كار را انجام نداد و به كارى دست زد كه دليل روشنى براى آن نداشت و عذرهايى كه براى آن مى‌آورد قابل پذيرش نيست (او مردم را بر ضدّ من بدون هيچ دليل تحريك كرد).

خطبه 175

كه در آن پند و اندرز و نزديكى خود با پيامبر صلى الله عليه و آله را ذكر كرده‌

اى مردمى (كه غافليد) امّا از شما غافل نيستند (و تمام كردارتان را ثبت مى‌كنند) و اى آنان كه (دستورات خدا را) ترك مى‌كنيد، امّا شما را ترك نمى‌گويند (و سرمايه‌هايتان را مى‌گيرند)، چه شده است؟! مى‌بينيم از خداى روى برتافته‌ايد و به غير از او روى آورده‌ايد؟! گويا شما گلّه‌هاى شتران و گوسفندانى هستيد كه چوپان شما را به چراگاهى وبا خيز و چشمه‌اى بيمارى زا مى‌برد، آنها همانند حيوانات پروارى هستند كه براى كارد آماده شده‌اند، ولى خودشان نمى‌دانند چه هدفى از آنها در نظر است. اين گوسفندان چنانند كه هرگاه به آنها نيكى كنند (و مقدارى علف برايشان بريزند) يك روز خود را يك عمر مى‌پندارند و زندگى را در سيرى مى‌بينند.

به خدا سوگند، اگر بخواهم مى‌توانم هركدام شما را از آغاز و پايان كارش و از تمام شؤون زندگيش آگاه سازم، ولى از آن مى‌ترسم كه اين كار موجب كافر شدن شما به پيامبر صلى الله عليه و آله گردد (و درباره‌ام غلو كنيد).

آگاه باشيد! كه من اين اسرار را به خاصّانى كه مورد اطمينان هستند خواهم سپرد، و سوگند به خدايى كه محمّد صلى الله عليه و آله را به حق برانگيخت و او را از ميان مردم برگزيد، من جز راست سخنى بر زبان نمى‌آورم، پيامبر همه اينها را به من تعليم داده و از محلّ هلاكت آن كس كه هلاك مى‌شود و جاى نجات كسى كه نجات مى‌يابد و پايان اين امر (خلافت) همه را به من خبر داده و از آن آگاهم ساخته است، و هيچ حادثه‌اى بر من نمى‌گذرد جز اين كه آن را در گوشم فرمود و مرا از آن مطلّع ساخت.

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 385
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست