responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 317

خطبه 150

كه در آن از حوادث آينده پيشگويى كرده و گروهى از اهل ضلال را توصيف مى‌كند.

همچنان به چپ و راست متمايل مى‌شوند و در ضلالت و گمراهى گام مى‌نهند و جاده‌هاى مستقيم هدايت را رها مى‌سازند؛ درباره آنچه بايد باشد و مورد انتظار است عجله مكنيد! و آنچه را فردا مى‌آورد دور مشمريد!

چه اين كه بسيارند افرادى كه براى چيزى عجله مى‌كنند كه اگر آن را بدست آورند (پشيمان شده) و دوست دارند هرگز به آن نرسيده بودند و چه امروز به فردا نزديك است.

اى جمعيّت! اكنون هنگام رسيدن آن فتنه هايى است كه به شما وعده داده شده و نزديكى طلوع آنچه بر شما مجهول و مبهم است، بدانيد آن كس از ما (مهدى ما) كه آن فتنه‌ها را دريابد، با چراغى روشنگر در آن گام مى‌نهد و بر همان سيره و روش صالحان (پيامبر و ائمّه عليهم السلام) رفتار مى‌كند، تا گره‌ها را بگشايد، بردگان و ملّتهاى اسير را آزاد سازد، جمعيّتهاى گمراه و ستمگر را پراكنده و حقجويان پراكنده را گرد هم آورد. و اين رهبر (سالها) در پنهانى از مردم به سر مى‌برد آن چنان كه پى جويان اثر قدمش را نبينند، گرچه بسيار در يافتن اثرش جستجو كنند. سپس گروهى براى درهم كوبيدن فتنه‌ها آبديده و مهيا مى‌گردند همچون مهيّا شدن شمشير به دست تيرگر! چشم اينان با قرآن روشنى مى‌گيرد و معانى آياتش به گوش آنان افكنده مى‌شود و شامگاهان و صبحگاهان از جام حكمت و معارف الهى سيراب مى‌گردند.

قسمت ديگرى از اين خطبه درباره دشمنان گمراه پيامبر صلى الله عليه و آله و گروهى ضعيف‌الايمان و مسلمانان راستين‌

(گروه اول) مدّتهاى طولانى به آنها مهلت داده شد تا رسوايى را به سرحدّ نهايى برسانند و مستحق دگرگونى (نعمتهاى خدا) گردند، تا اجل آنها به سر رسيد. گروهى (از ضعيف الايمانها) به خاطر راحتى به اين فتنه‌ها پيوستند و دست از مبارزه در راه حق كشيدند (امّا مسلمانان راستين مقاومت لازم به خرج دادند) و بر خداوند در صبر و استقامتشان منّتى نگذاردند و جانبازى در راه حق را بزرگ نشمردند، تا آن كه فرمان خدا آزمايش را به سر آورد، (اين گروه مبارز) آگاهى و بينايى خويش را بر شمشيرهاى خود حمل كردند و به امر واعظ و پند دهنده خود (پيامبر صلى الله عليه و آله) به پرستش پروردگار خويش پرداختند.

تا آن كه خداوند پيامبرش را به سوى خويش فرا خواند. گروهى به قهقرا برگشتند و اختلاف و پراكندگى آنها را هلاك ساخت و تكيه بر غير خدا كردند و با غير خويشاوندان (اهل بيت پيامبر) پيوند برقرار نمودند و از وسيله‌اى كه فرمان داشتند به آن مودّت ورزند، كناره گرفتند،

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 317
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست