responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 309

موقعيّت زمامدار، همچون ريسمانى است كه مهره ها را در نظام مى‌كشد و آنها را جمع كرده ارتباط مى‌بخشد، اگر ريسمان از هم بگسلد مهره ها پراكنده مى‌شوند و هركدام به جايى خواهد افتاد و سپس هرگز نتوان همه را جمع آورى نمود و از نو نظام بخشيد.

عرب امروز گرچه از نظر تعداد كم، امّا با پيوستگى به اسلام فراوان و با اتّحاد و اجتماع و هماهنگى، عزيز و قدرتمند است. بنابراين تو همچون محور آسيا باش! و جامعه را به وسيله مسلمانان عرب به گردش درآور و با همكارى آنها در نبرد، آتش جنگ را براى دشمنان شعله ور ساز! زيرا اگر شخصاً از اين سرزمين خارج شوى، عرب از اطراف و اكناف سر از زيربار فرمانت بيرون خواهند برد (و آن‌گاه خواهى يافت) كه آنچه از نقاط ضعف پشت سر گذاشته‌اى، مهمتر از آن است كه در پيش رو دارى.

اگر چشم عجمها فردا بر تو افتد، خواهند گفت: اين اساس و ريشه عرب است، اگر قطعش كنيد راحت مى‌گرديد و اين فكر، آنها را در مبارزه با تو و طمع در نابوديت حريص‌تر و سرسخت‌تر خواهد ساخت. و اين كه يادآور شدى آنها به جنگ مسلمانان آمده‌اند و ناراحت هستى، خداوند سبحان بيش از تو اين كار را مكروه مى‌دارد و او بر تغيير آنچه نمى‌پسندد تواناتر است ...

و امّا يادآوريت در مورد تعداد زياد سربازان دشمن، (بدان) كه ما در گذشته در نبرد، روى تعداد تكيه نمى‌كرديم، بلكه به يارى و كمك خداوند دست به مبارزه مى‌زديم (و پيروز مى‌شديم).

خطبه 147

هدف از بعثت پيامبر صلى الله عليه و آله‌

خداوند محمّد صلى الله عليه و آله را به حق مبعوث ساخت تا بندگانش را از پرستش بتها خارج و به عبادت خود دعوت كند و آنها را از زير بار طاعت شيطان آزاد ساخته به اطاعت خود سوق دهد. (اين دعوت را) به وسيله قرآنى كه آن را با بيانى روشن و استوار تبيين گردانيد، آغاز نمود، تا بندگانى كه خداى را نمى‌شناختند پروردگار خويش را بشناسند و همانها كه وى را انكار مى‌كردند اقرار به او نمايند و تا وجود او را پس از انكار اثبات كنند.

بنابراين خداوند پاك و منزّه خود را در كتاب خويش بدون اين كه وى را ببينند به وسيله آياتى از قدرتش ارائه داده، آنان را از سطوت خويش بر حذر داشته و چگونگى نابودى ملّتها و درو شدنشان به وسيله عقوبتها و كيفرها را به آنان ارائه فرموده است.

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 309
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست