نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 305
نه، ... «بلكه براى اين بود كه آنان را در معرض امتحان آورد تا كداميك عمل
نيكوتر انجام مىدهند» [1] تا پاداش و كيفر، مفهوم صحيح داشته باشد (زيرا تا كسى صفات درونى را در قالب
عمل آشكار نكند، نه مستحقّ پاداش است نه مستوجب مجازات).
برترى اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله
كجا هستند آنان كه ادّعا مىكردند راسخان در علمند نه ما و اين ادّعا را از
طريق دروغ و ستم بر ما عنوان مىكردند (كجا هستند تا ببينند كه) خداوند ما را
برترى داد و آنان را پست و خوار ساخت؛ به ما عطا كرد و آنها را محروم؛ ما را در
حريم نعمت خويش داخل و آنان را خارج نموده است. به وسيله ما درخواست هدايت مىشود
و از منبع وجود ما نابينايان خواستار روشنايى مىگردند.
امامان و پيشوايان از قريش هستند و درخت وجودشان در سرزمين وجود اين تيره از
بنى هاشم غرس شده است. اين مقام درخور ديگران نيست و رهبران ديگر شايستگى اين مقام
را ندارند.
گمراهان
قسمت ديگرى از اين خطبه پيرامون گمراهان
دنيا را مقدّم داشتند و آخرت را ترك گفتند. آب گوارا و صاف (لذّت آخرت) را رها
كردند و آبهاى پرلجن و متعفّن (هوسرانيهاى دنيا) را نوشيدند. گويا فاسق آنان را
مىنگرم كه بازشتى همنشين شده و با آن انس گرفته و آن را موافق طبع خود يافته است،
آن چنان كه به وسيله گناه موى خويش را سفيد كرده و اخلاق و خوى او به رنگ گناه
درآمده است، سپس همچون سيلى خروشان حملهور شده و آنچه را كه غرقمىكند،
مهمنمىداند و يا همچون شعله آتشى است كه اعتنا ندارد چه چيز را مىسوزاند و
(خاكستر مىكند).
كجايند آن عقلها كه از چراغهاى هدايت خواستار روشنى گردند؟ و كجايند چشمهايى
كه به مناره ها و نشانه هاى تقوا دوخته شوند؟! كجايند آن دلها كه به خدا بخشيده
شدهاند و با يكديگر پيمان اطاعت خدا را بستهاند؟ (ولى افراد پست) بر متاع پست
دنيا ازدحام و براى بدست آوردن حرام به يكديگر پهلو مىزنند.
پرچم بهشت ... و دوزخ در برابر ديدگاه آنان برافراشته شده (امّا) با اين حال
روى خود را از بهشت گردانيده و با كردار خود به آتش روى آور شدهاند. پروردگارشان
آنها را به سوى (سعادت) فراخوانده (ولى) آنها پشت كرده، فرار نمودهاند و شيطان
آنان را فراخوانده، دعوتش را پذيرفته و به سويش شتابان حركت كردهاند.