responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 225

و براى آنها كه از آن دفاع كنند گواه و براى افرادى كه از آن روشنى بگيرند نور و براى شخصى كه آن را تعقّل كند فهم و براى آن كه تدبّر كند عقل است.

نشانه است براى آن كس كه علامتش را بپذيرد، مايه روشن بينى است براى آن‌كه عزم بر درك حق دارد، درس عبرتى است براى آن كه اندرز بپذيرد، مايه نجات و رهايى است براى آن كه تصديقش كند وسيله‌آرامش واطمينان‌است براى كسى كه بر آن‌تكيه‌كند، موجب‌آسايش انسانى است كه كار خود را به آن واگذاردو سپرى است براى آنان كه اهل استقامتند و بطور خلاصه روشن ترين راهها و واضح ترين مسلكهاست.

دلايل روشنى بخشش بلند و آشكار، جاده هايش درخشان و چراغهايش پرفروغ، به ميدان مسابقه‌اى مى‌ماند كه: محيط پاكى براى تمرين دارد و پرچم نقطه آخر مسابقه بلند و به خوبى ديده مى‌شود، اسب‌هاى اصيل و پرارزشى براى مسابقه مهيّا ساخته، جايزه مسابقه دهندگان بسيار عالى و سواركاران آن مردمى شريف مى‌باشند، برنامه اين مسابقه تصديق حق و اعمال صالح، راهنماى روشنى بخش آن و مرگ، پايان و دنيا، ميدان تمرين و قيامت، مركز اجتماع برنامه مسابقه نهايى و جايزه بزرگش بهشت است.

قسمتى از اين خطبه كه درباره پيامبر گرامى است.

... تا اين كه خداوند (پيامبرش را فرستاد) و شعله‌اى براى آنها كه مى‌خواهند روشن گردند، برافروخت و چراغى پرفروغ بر سر راه گمشدگان وادى ضلالت قرار داد، خداوندا! او (پيامبر) امين مورد اطمينان و شاهد و گواه روز رستاخيز تو است.

او نعمتى است كه برانگيخته‌اى و رحمتى است كه به حق فرستاده‌اى.

خداوندا! بهره وافرى از عدل خويش به وى اختصاص ده! و از فضل و كرمت پاداش مضاعفى به او عطا فرما! بار خدايا! بناى آيين او را بلندترين بناها قرار ده و او را بر سر خوان مهمانى خويش گرامى دار! بر شرافت مقام او در نزد خود بيفزا! و وسيله تقرّب خويش را به وى عنايت كن! رفعت و بلندى مقام و فضيلت را به او عطا فرما! و ما را در زمره (دوستان و پيروان او) محشور گردان، در حالى كه به خاطر كرده هاى خويش نه رسوا باشيم و نه شرمسار، نه پشيمان و نه منحرف، نه پيمان شكن نه گمراه، نه گمراه كننده و نه فريب خورده.

شريف رضى رحمه الله مى‌گويد: اين سخن در خطبه 72 گذشت باز هم به خاطر اضافاتى آن را در اين‌جا آورديم.

و قسمتى ديگر از اين خطبه كه خطاب به يارانش مى‌باشد

از لطف خداوند بزرگ به مقامى رسيده‌ايد كه حتّى كنيزان، شما را گرامى مى‌دارند و به همسايگان شما محبّت مى‌كنند. كسانى كه شما از آنها برتر نيستيد و بر آنها حقّى نداريد

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 225
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست