responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 185

و بر هر راهى از آنها نگهبانى از شهاب‌هاى ثاقب گماشت، و با دست قدرتش آنها را از حركات ناموزون در ميان فضا نگاه داشت.

به آنها دستور داد كه در برابر فرمانش تسليم باشند. خورشيد را نشانه روشنى بخش روز در تمام ايّام، و ماه را نورى كمرنگ براى (زدودن شدّت تيرگى) شبها، قرار داد، و آن دو را در مجراى خودشان به جريان انداخت، و مراحلى را كه بايد بپيمايند اندازه‌گيرى نمود، تا ميان شب و روز تفاوت حاصل شود، و با رفت و آمد آنها شماره سالها و حساب آن را بتوان فهميد.

سپس در جوّ آسمان فلكش را آفريد، و آنچه زينت بخش آن بود از ستارگان مخفى و كم نور و اقمار و ستارگان پر فروغ در آن جايگزين ساخت، و آنان را كه استراق سمع كردند، با شهابهاى ثاقب تيرباران نمود.

ستارگان ثوابت و سيّارات، هبوط كننده و صعود كننده، سعد و نحس همه را به امر و اراده خود مسخّر ساخت.

قسمتى ديگر از اين خطبه كه در توصيف فرشتگان است‌

سپس خداوند سبحان براى سكونت بخشيدن در آسمانها و آباد ساختن بالاترين قسمت از ملكوت خويش، مخلوقاتى بديع، يعنى فرشتگان را آفريد كه تمام صحنه‌هاى آسمان را پر كنند، و فاصله جوّ آن را از آنها مالامال ساخت، هم اكنون صداى تسبيح آنها فاصله ها را پركرده، و در بارگاه قدس و در درون پرده هاى حجاب و صحنه هاى مجد و عظمت پروردگار طنين انداز است ...

و در ماوراى آنها زلزله‌هايى است كه گوشها را كر مى‌كند، و شعاعهاى خيره كننده نور، چشمها را از ديدن باز مى‌دارد، و از روى ناچارى به توقّف وامى دارد.

***
آنها را به صورتهاى مختلف و اندازه هاى گوناگون آفريد، و بال و پرهايى براى آنها قرار داد. آنان كه همواره تسبيح جلال و عزّت او مى‌گويند، هيچ‌گاه از اسرار شگفت انگيزى كه در مخلوقات است، به خود نسبت نمى‌دهند (گرچه خود واسطه در خلق باشند) و هرگز ادّعا نمى‌كنند كه مى‌توانند چيزى را كه آفرينش آن مخصوص ذات اوست بيافرينند. بلكه بندگان گراميند كه در سخن بر او پيشى نمى‌گيرند و به فرمانش عمل مى‌كنند. [1] آنان را امين وحى خود ساخته، و براى رساندن ودايع امر و نهيش به پيامبران، آنها را روانه داشته و از ترديد در شبهات، مصونيّت بخشيده است،


[1]. سوره انبياء، آيه 26.

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 185
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست