responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 155

و هر عضوى را به نوبه خود اعضايى داد كه در تركيب بندى، و دوام، متناسب و هماهنگ با يكديگرند، با بدنهايى كه با ساختمان موزون خود قائم و برقرارند، و با دلهايى كه آماده پذيرش مواهب او هستند، از نعمتهاى او برخوردار بوده، و موجبات امتنان وى آشكار است، با وسايلى كه تندرستى شما را حفظ مى‌كند.

عمرهايى برايتان مقدّر فرموده ولى مقدار آن از شما پنهان است، و از آثار گذشتگان برايتان عبرتها ذخيره كرده، لذّتهايى كه از دنيا بردند؛ و موهبتهايى كه قبل از گلوگير شدن به مرگ از آن بهره‌مند مى‌گرديدند. سرانجام دست نيرومند مرگ گريبان آنها را گرفت، و بين آنها و آمالشان جدايى افكند، و با فرارسيدن اجل به سرعت آنها را از آرزوها بريد، آنها به هنگام تندرستى چيزى براى خود نيندوختند و در نخستين زمان زندگى عبرت نگرفتند، آيا كسى كه جوان شاداب است، جز پيرى انتظار دارد؟ و افرادى كه برخوردار از نعمت تندرستى هستند، جز حوادث بيمارى را چشم به راه مى‌باشند؟ و آيا كسى كه باقى است، جز فنا را منتظر است؟ با اين‌كه هنگام فراق و جدايى و لرزه اضطراب و ناراحتى مصيبت نزديك شده، و هنگام فرو بردن آب دهان بر اثر غم و اندوه ...

و چشم گرداندن به اطراف براى كمك خواهى و يارى جستن از فرزندان و بستگانِ عزيز و همقطاران فرا رسيده.

آيا آنها مى‌توانند مرگ را از او دفع كنند؟ و يا ناله هاى آنان و فريادشان براى او سودى دارد؟ (نه) او به سرزمين مردگان سپرده مى‌شود، و در تنگناى قبر تنها مى‌ماند، حيوانات پوستش را از هم مى‌شكافند، و سختيهاى گور او را مى‌پوساند، و از پاى در مى‌آورد، تندبادهاى سخت آثار او را نابود مى‌كند، و گذشت شب و روز نشانه‌هاى او را از ميان مى‌برد؛ اجساد، پس از طراوت و تازگى تغيير مى‌پذيرند، و استخوانها بعد از توانايى پوسيده مى‌گردند، ارواح، گروگان مسئوليّت اعمال خويشند، و در آن‌جا به اسرار نهانى يقين حاصل مى‌كنند، نه بر اعمال صالحشان چيزى افزوده مى شود، و نه از اعمال زشتشان مى‌توانند توبه كنند.

آيا شما فرزندان و پدران و برادران و بستگان همان مردم نيستيد كه گام جاى گام آنها نهاديد؟! و در همان جادّه‌اى قدم مى‌نهيد كه آنها نهادند، و روش آنان را دنبال مى‌كنيد؟

دل‌ها از بهره گرفتن سخت شده، و از رشد معنوى باز مانده، و در غير طريق حق راه‌پيمايى مى‌كنند، گويا آنها مقصود نيستند و گويا آنها نجات و رستگارى را در تحصيل دنيا مى‌دانند.

عبور بر صراط

آگاه باشيد، عبور شما از صراط خواهد بود، گذرگاهى كه عبور از آن خطرناك است، معبرى كه قدمها در آن لرزان مى‌شود و بارها مى‌لغزد.

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 155
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست