نام کتاب : معاد و جهان پس از مرگ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 237
با اين حال اگر معاد جسمانى باشد، در روز رستاخيز ده بدن درباره اجزاى معينى
به جنگ و نزاع مىپردازند و هر كدام مدعى خواهند بود كه اين اجزاء از آن آنهاست،
با اين حال چگونه معاد جسمانى امكانپذير است؟
***
پاسخ و بررسى
گفتيم اين ايراد يكى از قديمىترين ايرادها در معاد جسمانى است و فلاسفه و
متكلمان پيشين همانند خواجه نصيرالدين طوسى و علامه حلى و ... هر يك به نوعى به آن
پاسخ گفتهاند.
مهمترين پاسخى كه دانشمندان پيشين به اين ايراد دادهاند از طريق «اجزا اصلى» و «اجزاء غير اصلى» است.
طبق اين نظر آنها مىگويند: بدن انسان داراى دو قسم اجزاء است: اجزاى اصلى و
اجزاى اضافى.
اجزاى اصلى اجزايى است كه در تمام طول عمر باقى مىماند نه عوض مىشود و نه
نابود مىگردد و هرگز جزء بدن انسان ديگرى نخواهد شد، حتى اگر انسان ديگرى آن را
بخورد جذب بدن او نمىشود.
اما اجزاى اضافى قابل تغيير و دگرگونى هستند و دائماً در حال عوض شدن مىباشند
و ممكن است جزء بدن انسان يا حيوان ديگرى شوند.
به اين ترتيب مشكل حل مىشود، يعنى در روز رستاخيز اجزاى اصلى بدن هر كس
همانند دانههاى گياه و يا نطفه انسان در مدت كوتاهى پرورش مىيابند و بدن اصلى را
مىسازند.
تنها سؤالى كه در برابر اين جواب باقى مىماند و آن را به صورت يك
نام کتاب : معاد و جهان پس از مرگ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 237