نام کتاب : معاد و جهان پس از مرگ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 163
سومين دليل عقلى
اگر مرگ نقطه پايان باشد آفرينش جهان بيهوده خواهد بود
افسوس كه سوداى من سوخته خام است
تا پخته شود خامى من عمر تمام است!
ايمان به يك مبدأ علم و حكمت در جهان هستى از ايمان به «زندگى پس از مرگ» قابل
تفكيك نيست.
كوزه گرى را فرض كنيم كه كوزهاى را مىسازد همين كه از كوره در آمد، آن را به
زمين مىزند و مىشكند، آيا در حماقت اين كوزه گر ترديد خواهيد كرد؟
اگر اين كوزه گر هنرمند هم باشد و نقش و نگارهاى بسيار جالب و زيبا روى آن نقش
كند، و يك اثر هنرى به معنى واقعى- نه به معنى مسخ شده و تهوع آور آن- به وجود
آورد، و سپس بيهوده آن را بشكند، آيا ممكن است او را عاقل بدانيم؟
مهندس ثروتمند و ماهر و باذوقى را در نظر بگيريد كه با صرف هزينهاى سنگين،
ساختمان پرشكوه و زيبايى با بهترين مصالح و حساب شدهترين نقشهها، بسازد كه هر
بينندهاى را به اعجاب و تحسين وادارد، و يا با همين هزينه، دست به احداث سدعظيمى
بزند و پس از اتمام ساختمان، يا
نام کتاب : معاد و جهان پس از مرگ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 163