نام کتاب : معاد و جهان پس از مرگ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 145
همان طور كه در قيامت چنين است:
«عالِمَ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ
عِبادِكَ؛ خداوندا! تو از اسرار پنهان و آشكار آگاهى، و
تو در ميان بندگانت قضاوت خواهى كرد». [1]
2- دادگاه وجدان توصيه و رشوه و پارتى و پرونده
سازى رايج بشرى را نمىپذيرد، همانطور كه درباره دادگاه قيامت نيز مىخوانيم:
«وَ اتَّقُوا يَوْمًا لا تَجْزي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئًا
وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ
يُنْصَرُونَ؛ از آن روز بترسيد كه هيچ كس به جاى ديگرى
مجازات نمىشود و نه شفاعتى پذيرفته مىگردد و نه فديه و رشوهاى و نه يارى
مىشوند». [2]
3- محكمه وجدان مهمترين و قطورترين پروندهها را
در كوتاهترين مدت رسيدگى كرده و حكم نهائى خود را به سرعت صادر مىكند، نه
استيناف در آن هست و نه تجديد نظر و نه ماهها و سالها سرگردانى و دربه درى،
همانطور كه درباره دادگاه رستاخيز نيز مىخوانيم:
«وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَ هُوَ
سَريعُ الْحِسابِ؛ خداوند حكم مىكند و حكم او رد و نقض نمىشود
و حساب او سريع است». [3]
4- مجازات و كيفرش بر خلاف مجازاتهاى معمولى اين
جهان نخستين جرقههايش در درون افروخته مىشود و از آنجا به بيرون سرايت مىكند،
نخست روح انسان را مىآزارد سپس آثارش در جسم و چهره و خواب و خوراك او آشكار
مىگردد همانطور كه درباره دادگاه قيامت نيز مىخوانيم: