نام کتاب : مسيحيت در دنياى كنونى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 86
نجات عبارت از داشتن اعتقادات صحيح نيست، همچنين نجات عبارت از اجراى مراسم
نيست بلكه نجات عبارت از يك تجربه اخلاقى، يك تجربه روحانى و بالاخره يك حيات
جاودانى است. [1]
مختصر اينكه وى در كتاب خود موضوع فداء و نجات را بر خلاف آنچه در ميان
مسيحيان معروف و مشهور است تفسير مىكند؛ تفسيرى كه با عقايد اسلامى سازش كامل
دارد بلكه رنگ خاصّ اسلامى آن بهخوبى نشان مىدهد كه نويسنده كاملًا تحت تأثير
تعليمات و كتابهاى اسلامى قرار گرفته است.
البتّه گفتنى است كه تفاسيرى امثال تفسير «كيدى الن» را هيچگاه نمىتوان
بهعنوان قيافه مسيحيّت و تعليمات كليسا به حساب آورد، حتّى از تعبيرات خود او
برمىآيد كه آنچه در اين كتاب آمده، بر خلاف عقيده اكثريّت مسيحيان است، امّا اين
توجيهات و تفسيرها از يك واقعيّت مىتواند حكايت كند كه نويسندگان روشنفكر مسيحى
دارند به زشتى تعليمات كليسا و سوءِ آثار آن در مورد مسأله فداء و نجات كمكم آشنا
مىشوند.
ولى چگونه مىتوان سرچشمه اصلى گناه را قلب انسان دانست با اينكه كتب مقدّسه
آنان صريحاً مىگويد:
بهواسطه يك آدم، گناه داخل جهان گرديد و به گناه موت و به اينگونه موت بر
همه طارى گشت از آنجا كه همه گناه كردند. [2]