نكته سوم اين كه اين پيامبر الهى همچون تمام پيامبران ديگر كار خويش را با
دعوت به توحيد و يكتا پرستى و مبارزه با شرك و بت پرستى آغاز كرد.
« «وَلَا تَنقُصُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِنِّى
أَرَاكُمْ بِخَيْرٍ وَإِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ مُّحِيطٍ»؛ (اى قوم من!) پيمانه و وزن را كم نكنيد (و دست به كم
فروشى نزنيد!) من (هم اكنون) شما را در نعمت مىبينم؛ (ولى) از عذاب روز فراگير،
بر شما بيمناكم!». [1]
حضرت شعيب پس از هشدارى كه به قوم خود در مورد بت پرستى مىدهد (كه مشكل همه
اقوام و ملل پيشين بود) مشكل اختصاصى قوم خويش كه همان انحراف در مسائل اقتصادى
بود را مطرح كرده، و آنها را از كم كردن «مكيال» و «ميزان» نهى مىكند. مكيال و
ميزان به معناى پيمانه و ترازوست و كم كردن آنها به معناى كم فروشى و نپرداختن
حقوق مردم است. حضرت سپس آنها را تهديد مىكند و از عواقب شوم اخروى آن مىترساند
كه اگر از كم فروشى دست برنداريد مجازاتى فراگير و گسترده در روز قيامت در
انتظارشماست. حضرت شعيب در آيه بعد هم بر اين مساله پافشارى كرده، مىفرمايد: « «وَيَا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ
بِالْقِسْطِ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي
الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ»؛ و اى قوم من! پيمانه و وزن
را با عدالت تمام بدهيد! و بر اشياء (و اجناس) مردم، عيب نگذاريد، و از حق آنان
نكاهيد! و در زمين به فساد نكوشيد!». [2]
«بخس» (بر وزن نحس) در اصل به معناى
كم كردن به عنوان ظلم و ستم است ولى در اينجا ممكن است دو تفسير براى آن گفته
شود:
1. كم گذاشتن در كمّيت يا كيفيّت جنس يا هر دو، بنابراين فروشندگان محترم