كه از آن پيروى كنند، نه ترسى بر آنهاست، و نه اندوهگين مى شوند"». در
اينجا آمدن هدايت به همان معناى آمدن رسولان پروردگار است.
درست همين مضمون در آيه 123 سوره طه نيز آمده است، و مخصوصاً اين نكته در آن
آيه جلب توجه مىكند كه مخاطب در آغاز آدم و حوّا هستند- جمله «اهْبِطا» صورت تثنيه
است- ولى در جمله: فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً مخاطب جمع است كه بدون شك فرزندان آدم را نيز شامل مىشود؛
زيرا شيطان هرگز از هدايت الهى بهره نمىگيرد و بنابراين نمىتواند در اين مجموعه
جزء مخاطبين باشد. زيرا بعد از خطاب: وَ انَّ
عَلَيْكَ لَعْنَتى الى يَوْمِ الدّينِ: «و به
يقين لعنت من برتو تا روز قيامت خواهد بود.» [1] كه در پس لجاجت شديد او صادر شد؛ اميدى به
هدايت او باقى نمىگذارد، و معلوم است كه آدم و حوّا دو نفر بيشتر نبودند پس
مخاطب، آنها و فرزندان آنها است. (دقت كنيد).
در اينجا به پايان جلد هشتم پيام قرآن (مجموعه بحثهاى نبّوت خاصّه) مىرسيم، الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ.
خداوندا! هميشه دلهاى ما را به نور قرآن و سنت پيامبر صلى الله عليه و آله و
فرزندان معصومش عليهم السلام روشن بدار!
بارالها! توفيق خودسازى در سايه اين تعليمات حيات بخش به همه ما مرحمت بفرما!
پروردگارا! موانع راه را خودت بردار و ما را به آنچه موجب رضاى تو است هدايت
نما!
پايان جلد هشتم پيام قرآن
آمين يا ربّ العالمين
تاريخ 28/ 7/ 1372 شمسى، مطابق 4 جمادى الاولى، 1414 ه ق