جالب اينكه در جاى ديگر، حفظ و حمايت از يتيمان را همرديف توحيد و مسائل
ديگر انسانى قرار مىدهد و مىفرمايد: لَا
تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً وَذِي الْقُرْبَى
وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ
وَآتُوا الزَّكَاةَ: «به خاطر بياوريد هنگامى
كه از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم (پيمانى كه سر مشق امتهاى ديگر نيز هست) جز خداوند
يگانه را پرستش نكنيد و نسبت به پدر و مادر و يتيمان و بينوايان نيكى كنيد و به
مردم نيك بگوييد، نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد» [1].
گفتنى است كه پنج دستور انسانى مربوط به حقوق بشر را در كنار دو برنامه كه از
مهمترين برنامههاى اسلام در زمينه اعتقاد و عمل است- يعنى توحيد و نماز- قرار
داده است.
چهارم: اهتمام به تأمين آزادى و امنيت
آزادى عقيده، آزادى انسان و امنيت در تمام ابعاد، از مهمترين امورى است كه در
قوانين قرآن پيش بينى شده و آيه معروف: لَا
إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنْ الغَىِ: «اكراهى در قبول دين، نيست. (زيرا) راه درست از راه
انحرافى، روشن شده است.» [2] اشاره به همين امر دارد.
در يك آيه يكى از اهداف مهم بعثت رسول الله صلى الله عليه و آله را، شكستن
زنجيرههاى اسارت مىشمرد و مىفرمايد:
وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِى كَانَتْ