بايد تو را ذبح كنم بنگر نظر تو چيست؟ گفت پدرم هرچه دستور دارى اجرا كن مرا
به خواست خدا از صابران خواهى يافت.
5- هنگامى كه به سراغ آتش آمد ناگهان از ساحل راست وادى در آن سرزمين بلند و
پر بركت از ميان يك درخت ندا داده شد كه اى موسى منم خداوند پروردگار جهانيان.
تفسير و جمعبندى
طرق ارتباط با عالم غيب
در اين آيات طرق مختلفى كه پيامبران الهى به وسيله آن با علم غيب و ماوراى
طبيعت، ارتباط پيدا مىكردند اجمالًا بيان شده است كه چهار يا پنج طريق مختلف است:
در نخستين آيه به سه طريق اشاره شده است: مرحوم طبرسى در تفسير اين آيه مىگويد:
خداوند مىفرمايد: «هيچ انسانى ممكن نيست خداوند با او سخن گويد مگر اينكه وحى به
او فرستد، مانند داوود كه به قلبش وحى فرستاد و زبور را نوشت، يا از پشت حجاب با
او سخن بگويد، همچون موسى، و يا پيامآورى به سوى او فرستد مانند جبرئيل كه به سوى
محمد صلى الله عليه و آله فرستاده شد تا فرمان او را ابلاغ كند» وَ مَا كَانَ لِبَشَرٍ انْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ الَّا
وَحْياً اوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ اوْ يُرْسِلَ رَسولًا فَيُوحِىَ بِاذْنِهِ مَا
يَشَاءُ
به اين ترتيب گاه اين ارتباط از طريق القاى در قلب، و گاه از طريق امواج صوتى
كه پيامبر از بيرون مىشنود، و گاه به واسطه نزول فرشته خواهد بود.
اصولًا واژه «روحى» در اصل به معناى اشاره سريع است كه گاه با سخنان رمزى، و گاهى با صداى خالى
از تركيب لغوى و گاه با اشاره يا با نوشتن صورت مىگيرد.
اين سخنى است كه «راغب» در «مفردات» آورده است، ولى «ابن فارس» در