شفاعت آمد) و طبعاً شفيعان بايد افراد و الا مقام و بلند مرتبهاى باشند كه از
ضعيفان دستگيرى كنند، يك اشاره كمرنگ در اعماق حكم عقل به مسأله اعراف مىتوان
يافت (دقت كنيد).
3- اعراف در روايات اسلامى.
در منابع اسلامى، اعم از منابع شيعه و اهل سنت، روايات زيادى درباره اعراف و
اعرافيان وارد شده است كه هرگاه آنها را دقيقاً در كنار هم قرار دهيم نتيجه همان
چيزى خواهد شد كه در تفسير آيات فوق آورديم.
اين اخبار، بسيار فراوان است و بعضى آن را بالغ بر 28 حديث مىدانند. [1]
بعضى از اين احاديث ناظر به خود «اعراف» است، و بعضى ناظر به «مردان الهى» است
كه بر اعراف قرار دارند، و بعضى نظر به «گروه واماندگان و ضعيف الايمان» دارد كه
در آنجا هستند، و ما به چند نمونه قابل توجّه در اينجا قناعت مىكنيم:
1- در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه در پاسخ سؤال از آيه
شريفه (وَبَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الأعْرافِ
رِجالٌ) فرمود:
(سُورٌ بَيْنَ الجَنَّةِ وَ النَّارِ): «اعراف،
ديوارى است ميان بهشت و دوزخ». [2]
همين معنا در تفسير طبرى از امام باقر عليه السلام نقل شده است. [3]
2- در حديث ديگرى از امام باقر عليه السلام در تفسير (وَعَلَى الأعْرافِ رِجالٌ) آمده است كه
فرمود: «نَزَلَتْ في هذِهِ الأمَّةِ وَ الرِّجالِ
هُمُ الأئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله و سلم، قُلْتُ:
فَالأعْرافُ؟ قال: صِراطٌ بَيْنَ الجَنَّةِ وَ النَّارِ، فَمَنْ شَفَعَ لَهُ
الأمامُ مِنَّاً مِنَ المُؤْمِنينَ المُذْنِبينَ نَجا، وَ مَنْ لَمْ يَشْفَعْ لَهُ
هَوى»: «اين آيه درباره اين امّت نازل شده، و رجال
امامان از آل محمّد صلى الله عليه و آله و سلم هستند» راوى مىگويد: سؤال كردم پس
اعراف چيست؟ فرمود: «راهى است در ميان بهشت و دوزخ، هركس از مؤمنان گنهكار امامى
از ما شفاعت او كند، رهايى مىيابد و هركس براى او شفاعت نكند سقوط مىكند». [4]
در اين حديث هم معناى اعراف بيان شده و هم دو گروهى كه بر آن هستند.
3- در حديث ديگرى كه مرحوم طبرسى در مجمع البيان از امام صادق عليه السلام نقل
كرده است