2- اكنون از درهاى جهنم وارد شويد در حالى كه جاودانه در آن خواهيد بود، چه
جاى بدى است جايگاه مستكبران؟!
3- و كسانى كه كافر شدند گروه گروه به سوى جهنم رانده مىشوند، وقتى به دوزخ
مىرسند درهاى آن گشوده مىشود.
4- منافقان در پائينترين مرحله دوزخ قرار دارند و هرگز ياورى براى آنها
نخواهى يافت.
تفسير و جمعبندى
منظور از درهاى جهنم چيست؟
در نخستين آيه، با اشاره به پيروان شيطان كه در آيات قبل از آنها سخن گفته شده
است، مىفرمايد:
«جهنّم وعدهگاه همه آنهاست- هفت در
دارد و براى هر درى گروهى از آنها تقسيم شدهاند» (وَ انَّ جَهَنَّمَ لَمْوْعِدُهُمْ اجْمَعين لَها سَبْعَةُ ابْوابٍ لِكُلِّ
بابٍ مِنْهُم جُزْءٌ مَقْسُومٌ).
در اينكه منظور از ابواب جهنم (درهاى دوزخ) چيست؟ مفسّران احتمالات گوناگونى ذكر
كردهاند.
ست اينكه: اشاره به درهاى ورودى دوزخ است كه همه به يك كانون منتهى مىگردد
همانند درهاى متعدد ساختمانهاى معمولى اين جهان، و در حقيقت اشاره به كثرت وارد
شوندگان در اين مركز قهر الهى است.
اين احتمال با توجه به روايات متعددى كه در تفسير اين آيه آمده است بعيد به
نظر مىرسد.
ديگر اينكه منظور طبقات مختلف دوزخ است كه از نظر شدت عذاب با همديگر متفاوت
مىباشند، بنابراين هريك از اين درهاى هفتگانه در واقع به يكى از اين طبقات گشوده
مىشود.
روايات متعددى كه از طرق اهلبيت عليهم السلام و اهل سنت رسيده گواه اين تفسير
است.
در حديثى كه در دُرّ المنثور از علي عليه السلام آمده مىخوانيم كه فرمود: اتَدْرُونَ كَيْفَ ابوابُ جَهَنَّمَ؟ قُلْنا كنَحْوِ هذهِ
الأبْوابِ! قالَ: لا ولكنّها هكذا و وَضَعَ يَدَهُ فَوقَ يَدِهِ وَبسَطَ يَدَهُ
عَلى يَدِهِ: «آيا مىدانيد درهاى دوزخ چگونه است، گفتيم
مانند همين درها، فرمود: نه، آنها اين چنين است، سپس امام عليه السلام يك دست خود
را