responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 290

به هر حال ذكر اين جمله اشاره به آن است كه جمعيت دشمن هر قدر زياد و فشرده باشد باز سبب نمى‌شود كه مسلمانان بدون دستور فرمانده لشگر عقب نشينى كرده يا از رويارويى با دشمن فرار كنند.

روشن است اين يك دستور كلى اسلامى است، و اينكه بعضى از مفسران آن را مخصوص جنگ بدر دانسته‌اند كاملًا بدون دليل است همان‌گونه كه در تفسير الميزان نيز به آن اشاره شده است‌ [1] به خصوص اينكه اين آيه بعد از جنگ بدر نازل شده است‌ [2] پس فرار از جهاد از اسباب سقوط در دوزخ است.

***

14- ريختن خون بى‌گناهان‌

احترام به خون انسان‌ها در اسلام به حدى است كه ريختن خون يك انسان برابر با كشتن همه انسان‌ها شمرده شده‌ «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ اوْ فَسادٍ في الأرْضِ فَكَأنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً» (مائده- 32).

و ريختن خون مؤمن سبب عذاب ابدى و غضب الهى و عذاب عظيم شمرده شده است، مى‌فرمايد:

وَ مَنْ يَقْتُلْ مُوْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمَ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللَّه عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَاعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً: «هركس مؤمنى را عمداً به قتل برساند، مجازات او دوزخ است، جاودانه در آن مى‌ماند و خدا بر او غضب مى‌كند، و او را از رحمتش دور مى‌سازد، و عذاب بزرگى براى او آماده كرده است»! (نساء- 93).

و به اين ترتيب قاتل مؤمن به چهار مجازات بزرگ اخروى تهديد شده است: 1- خلود در دوزخ 2- غضب الهى 3- لعن خداوند 4- عذاب عظيم، و اين حدّاكثر احترام اسلام را به خون مؤمن مى‌رساند چرا كه در هيچ مورد از قرآن مجيد چنين مجازاتى بيان نشده است. [3]

***

15- ترك نماز

فريضه بزرگ نماز به قدرى اهميت دارد آيات و روايات بيشمارى در كتب معروف اسلامى درباره‌


[1]. الميزان، جلد 9، ص 37.

[2]. شبيه همين معنا از بعضى جهات در سوره توبه آيه 81.

[3]. همين معنى به صورت ديگر در آيه 21 آل‌عمران نيز آمده است.

نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 290
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست