responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 237

حال انتظار فرشتگان و خازنان بهشت بر كنار درها نيز متناسب با آيه اوّل است.

***

بالاخره در سوّمين و آخرين آيه، سخن از ورود فرشتگان از درهاى مختلف بهشت است، و اين بعد از استقرار بهشتيان در بهشت مى‌باشد، مى‌فرمايد: «فرشتگان از هر درى بر آنها وارد مى‌شوند، و به آنها مى‌گويند: درود بر شما! به خاطر صبر و استقامتتان» وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ‌

آيا معناى اين سخن آن نيست كه تمام اعمال صالح كه در حقيقت درهاى بهشتند در صبر و استقامت خلاصه مى‌شوند؟ (دقت كنيد).

توضيحات‌

1- درهاى بهشت در احاديث اسلامى‌

در هيچ آيه‌اى از قرآن مجيد نيامده است كه بهشت هشت در دارد، تنها درباره دوزخ مى‌خوانيم: لَها سَبْعَةُ ابْوابٍ‌: «براى آن هفت در است» (حجر- 44).

ولى كراراً در احاديث اسلامى به اين نكته اشاره شده كه بهشت داراى هشت در است، اشاره به اينكه طرق وصول به سعادت كه بهشت مظهر آن است از طرق سقوط در دامان بدبختى كه جهنّم كانون آن است، بيشتر مى‌باشد، و رحمت واسعه الهى بر غضبش پيشى گرفته‌ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ‌.

از جمله در حديثى از اميرمؤمنان على عليه السلام مى‌خوانيم: انَّ لِلْجَنَّةِ ثَمانِيَةَ ابْوابٍ: «بهشت داراى هشت در است» سپس به شرح اين درها پرداخته، مى‌فرمايد: از بعضى از اين درها صديقان وارد مى‌شوند، و از بعضى شهداء و صالحان، و از بعضى شيعيان و محبّان اهل بيت عصمت عليهم السلام و ... [1].

در حديث ديگرى از امام باقر عليه السلام مى‌خوانيم: احْسِنُوا الظَّنَّ بِاللَّهِ وَ اعْلَمُوا انَّ لِلْجَنَّةِ ثمانِيَةَ ابْوَابِ عَرْضُ كُلِّ بابٍ مِنْها مَسيرَةُ ارْبَعينَ سَنَةٍ: «به خدا گمان نيك داشته باشيد و بدانيد بهشت هشت در دارد، پهناى هر


[1]. بحارالأنوار، جلد 8، صفحه 121، حديث 12.

نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 237
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست