سنگ و چوپ مىپندارند تا چه حد از احاديث اسلامى بيخبر و از تعليمات رسول
اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم دورند.
اصولًا تمام رواياتى كه سخن از سؤال و فشار و عذاب قبر مىگويد، و رواياتى كه
از رسيدن نتيجه كارهاى نيك و بد انسان بعد از مرگ به او خبر مىدهد، و رواياتى كه
از تماس ارواح با خانوادههاى آنها و مشاهده وضع حال آنها بحث مىكند، و رواياتى
كه در مورد حوادث شب معراج و تماس پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با انبياء و
پيامبران سخن مىگويد، همه اينها گواه بر وجود عالم برزخ است، و بدون تصوير چنين
عالمى تمام روايات مزبور و مانند آن نامفهوم خواهد بود.
***
2- برزخ در ترازوهاى عقل و احساس
گذشته از آيات و روايات بالا كه با وضوح وجود عالمى را در ميان دنيا و آخرت
اثبات مىكند، اين مسأله از طرق عقلى و حسى نيز قابل اثبات است، زيرا تمام دلائلى
كه از وجود و بقاى روح مستقل از بدن خبر مىدهد دليل بر وجود عالم برزخ است، چرا
كه طبق اين دلائل روح انسان با مرگ بدن فانى نمىشود، چون از عوارض جسم نيست كه با
فناى جسم از ميان برود، بلكه گوهر مستقلى است كه بدون جسم نيز به بقاى خود ادامه
مىدهد، قبول اين سخن مساوى است با قبول عالم برزخ، چرا كه سخن در اصل وجود عالم
برزخ است، نه روحانى بودن آن.
از اين گذشته تماس و ارتباط با عالم ارواح كه امروز در ميان دانشمندان اين فن
از مسلمات است به خوبى نشان مىدهد كه ارواح بعد از جدايى از بدن در عالمى مخصوص
به خود باقى و برقرارند، و ادراكاتى وسيعتر و گستردهتر دارند، گاه بخشى از علوم
خود را از طريق ارتباط با مردم اين جهان به آنها منتقل مىكنند.
بسيارند كسانى كه از ارواح پيامهايى گرفتهاند، و بسيارند كسانى كه مىگويند
روح را در «قالب مثالى» با چشم ديدهاند، نمىگوييم همه مدعيان اين مطلب درست
مىگويند، چرا كه افراد دروغپرداز و شياد و سود جويان منحرف از اين مسئله سوءِ
استفاده فراوان كردهاند ولى اين سبب نمىشود كه اصل موضوع كه جنبه علمى و تجربى
دارد بلكى زير سؤال قرار گيرد، يا مورد انكار واقع شود، زيرا آن قدر افراد مورد
اعتماد از تجربيات خود در اين زمينه خبر دادهاند، و آنقدر محافل علمى و دانشمندان
بزرگ در اين راستا كتاب