نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 56
فراهم ساخته
است؟
گو اين كه
معلّم نيز از نتيجه كار او آگاه بوده و حتّى تذكّرات لازم را هم داده است.
آرى ميان علم
خدا به سرنوشت بندگان و آگاهى استاد از نتيجه امتحان شاگرد، تفاوتهايى هست و علم
نامتناهى خدا قابل مقايسه با علم محدود معلّم نيست، ولى اين تفاوتها تأثيرى در
اين پاسخ ندارد و هيچ يك از اطّلاعات پيشين، علّت كار ما نبوده و موجب سلب اختيار
و آزادى از ما نيست.
خلاصه سخن
اين كه: خداوند بشر را با يك سلسله مواهب طبيعى آفريده و به او عقل و خرد و
اراده و اختيار و حرّيّت و آزادى داده و راه سعادت و بدبختى را به او نشان داده است
و هر فردى را انتخاب سرنوشت خود آزاد گذارده است. اين ما هستيم كه از روى اراده و
اختيار سرنوشت خود را تعيين كرده و جز ما كسى طرّاح و سازنده سرنوشت ما نيست و علم
و اطّلاع او از آينده ما، كوچكترين لطمهاى به اختيار و آزادى ما نمىزند و آنچه
را كه در شعر منسوب به «خيّام» دليل تصوّر شده و علم ازلى خداوند عذر براى گناه و
آلودگى معرّفى گرديده آنجا كه مىگويد:
من مىخورم
و هركه چو من اهل بود
مىخوردن من به نزد او سهل بود
مىخوردن من
حق ز ازل مىدانست
گَر مىنخورم علم خدا جهل بود
سفسطهاى بيش
نيست و علّت رواج اين مكتب در غرب جز شكستن مرزها و كسب آزادى مطلق در گناه چيزى
نيست و در واقع براى فريب دادن وجدان است.
مرحوم خواجه
نصير الدّين طوسى فيلسوف شرق در پاسخ رباعى فوق، رباعى زير را سروده است: