نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 471
در تمام جامعههاى متمدّن چنين قوانينى حكومت مىكند؛ آيا كسى مىتواند وجود
اين قوانين را گواه بر اين بگيرد كه بايد در جامعه قتل و جنايت و عمل منافى عفّت
وجود داشته باشد و الّا وضع چنين قوانينى لغو بهشمار مىرود؛ بطور مسلّم نه! بلكه
هر فرد منصفى وجود چنين برنامههايى را از اين راه توجيه مىكند: جامعهاى كه از
افراد و انسانهاى گوناگون تشكيل يافته و سيستم اجبارى بر آن حكومت نمىكند، در
گوشه و كنار آن ممكن است چنين متخلّفانى پيدا شوند و براى آنها بايد مجازاتهاى
متناهى در نظر گرفته شود.
مثلًا وجود پزشك و دارو دليل بر اين نيست كه الزاماً در جامعه بيمار و معلول
وجود داشته باشد؛ بلكه به خاطر اين است كه اگر چنين افرادى پيدا شدند از اين طريق
درمان گردند.
مسأله كمك به نيازمندان و فقيران نيز همينطور است و هدف از برنامهريزى كمك
به مستمندان اين نيست كه حتماً در جامعه فقير و نيازمندى وجود داشته باشد؛ بلكه
مفهوم آن اين است كه اگر چنين افرادى پيدا شدند و بر اثر اجحاف و تعدّى فردى يا
دستهاى به چنين روزى افتادند، بايد به يارى آنها شتافت و اين اجتماع را هر چه
زودتر درمان نمود.
علاوه بر اين، در اجتماعات افرادى پيدا مىشوند كه بر اثر ناتوانى و نارسايى،
بايد تحت الحمايه قرار گيرند مانند كودكان يتيم و بستگان سربازانى كه در ميدان
جهاد شهيد مىشوند و يا پير مردان و پير زنان از كار افتاده و .... آنان همه
افرادى هستند كه توانايى خود را از دست دادهاند و قدرت بر ادامه زندگى ندارند و
بايد زندگى آنان از بيتالمال و كمك افراد متمكّن تأمين گردد؛ زيرا همه آنان داراى
اندوخته مالى نمىباشند و يا از حقوق بازنشستگى و مانند آنها استفاده نمىكنند.
مسلّماً سخن از كمك به نيازمندان در اسلام مربوط به اين قسمتهاست ....
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 471