نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 39
8- چگونه
حوادث آينده در پيشگاه خدا حاضر است؟
سؤال
شما در بحث
«خداشناسى» درباره علم خدا مىگوييد: «خداوند به تمام حوادث آينده و گذشته و حال،
بطور يكسان داناست و هيچ موضوعى از علم او پنهان نيست و علم او نسبت به همه اين
حوادث «علم حضورى» است، يعنى تمام حوادث و پديدهها در پيشگاه او حضور دارند و
ميان او و حوادث گذشته و آينده و حال، مطلقاً حجابى وجود ندارد».
اين سخن نسبت
به حوادث گذشته و حال قابل قبول است، ولى نسبت به حوادث آينده مشكل به نظر مىرسد؛
زيرا چيزى كه هنوز واقع نشده و وجود پيدا نكرده، چگونه مىتواند در پيشگاه خداوند
حاضر باشد؟
پاسخ
كليد حلّ اين
مشكل و مشكلاتى مشابه آن، در بحثهاى خداشناسى بيان شده است. گذشته و آينده و حال،
مفاهيمى است كه ساخته فكر و وجود محدود بشر است؛ زيرا: وجود ما هم از نظر «زمان» و
هم از نظر مكان «مكان» محدود است، يعنى: ما در نقطه مشخصى از زمان و مكان قرار
گرفتهايم. محدود بودن وجود ما از نظر مكان، مفاهيم «دور و نزديك» را براى ما به
وجود آورده، آيا اگر وجود ما
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 39