نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 370
اكنون بايد ديد ميزان در شناسايى كبيره از صغيره چيست؟
راه شناسايى اين دو قسم از يكديگر زياد است كه معروفترين آنها در ميان
دانشمندان اين است كه هرگناهى كه در برابر ارتكاب آن وعدّه عذاب در قرآن و روايات
داده شده، آن گناه كبيره است؛ مانند قتل نفس كه قرآن درباره آن چنين مىفرمايد: «وَ مَنْ يَقْتُل مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ
جَهَنَّمُ خَالِداً فِيها؛ و هركس فرد با
ايمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازات او دوزخ است در حالى كه جاودانه در آن
مىماند». [1] برخى از
دانشمندان قيد ديگرى افزودهاند و مىگويند: گناه كبيره، گناهى است كه براى ارتكاب
آن وعدّه عذاب داده شود و يا لااقل اكيداً از آن نهى شده باشد؛ چه بسا گناهانى
داريم كه در آيات قرآن مجيد در برابر ارتكاب آن وعدّه عذاب داده نشود، امّا بطور
اكيد و يا با نهىهاى مكرر از ارتكاب آن جلوگيرى به عمل آمده است.
مثلًا، هرگاه فرض كنيم كه درباره ربا فقط همين جمله نازل مىشد كه مىفرمايد:
«فَانْ لَمْ
تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ؛ اگر (چنين) نمىكنيد، بدانيد خدا و رسولش با شما پيكار خواهند كرد!» [2] همين جمله به
تنهايى نشانه كبيره بودن رباخوارى بود؛ و اگر در آيات و روايات ديگر وعدّه عذاب به
رباخواران داده نمىشد، همين نهى اكيد و جلوگيرى شديد از آن، نشانه بزرگ بودن گناه
«رباخوارى» محسوب مىگرديد، روى اين حساب، بزرگ و كوچك بودن گناهان يك امر «نسبى»
نيست؛ بلكه اين دو دسته هركدام مرز جداگانهاى دارد؛ و هرگز يك گناه نمىتواند هم
صغيره و هم كبيره باشد، زيرا اگر در ارتكاب آن وعده عذاب داده شده و يا نهى اكيد
از آن شده است، آن گناه كبيره است و در غير اين صورت صغيره خواهد بود.