نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 366
پرورش را در محيط زندگى به وجود مىآورد؛ گروهى كه خواهان سعادتند از اين
موقعيّت حدّاكثر استفاده را نموده و در اين راه پرورش خاصّى پيدا مىكنند؛ ولى يك
دسته از مردم هم سوء استفاده كرده و صفات بد و زشت درونى آنها بروز نموده و در
لباس اعمال بد آنها مجسّم مىگردد و به اصطلاح در اين امتحان مردود و رفوزه
مىشوند.
اين بود يكى از اسرار امتحانات الهى.
2-/ ثمره ديگر امتحان خداوند، كه مربوط به امتحانات دسته جمعى است اين است كه
علاوه بر موضوع تربيت، شناخته شدن افراد صالح و فاسد، مؤمن و منافق و خوب و بد
است. قرآن مجيد به اين نكته به لفظ «تمحيص» اشاره مىكند و مىفرمايد: «وَ لُيمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقُ
الْكَافِرينَ؛ و تا خداوند، افراد با ايمان را خالص گرداند
(و ورزيده مىشوند) و كافران را بتدريج نابود سازد». [1] 3-/ فايده سوم امتحان الهى، اتمام حجّت براى
آن عدّه از مدّعيان دروغگوست كه در مواقع عادى هزار گونه ادّعا دارند و در مقام
عمل هيچ! يعنى مرد سخن هستند نه مرد عمل، با امتحان و آزمايش وضع آنها روشن
مىگردد.
اگر اين گونه افراد در بوته امتحان نيفتند و درون تهى خود را كه برخلاف ظاهر
آراسته آنهاست، آشكار نكنند، ممكن است هم خودشان در اشتباه بمانند و هم ديگران؛ و
كيفرهاى خدا، يا عدم الطاف الهى را ظالمانه فرض كنند؛ امّا امتحان پرده از روى كار
آنها بر مىدارد و آنها كه فلز وجودشان بىارزش است اما پوششى از آب طلا به رويش
كشيدهاند به مصداق شعر معروف:
سياه سيمِ زر اندود چون به كوره برند
خلاف آن به درآيد كه خلق پندارند!
پوشش ظاهرى كنار مىرود و حقيقت وجودشان بر خودشان و ديگران آشكار مىگردد؛ اين
است فلسفه آزمايشهاى الهى!