نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 441
به عبارت ديگر انسان با دعا توجّه و شايستگى بيشترى براى درك فيض خداوند پيدا
مىكند. بديهى است كوشش براى تكامل و كسب شايستگى بيشتر عين تسليم در برابر قوانين
آفرينش است، نه چيزى برخلاف آن.
از همه گذشته، دعا نوعى عبادت و خضوع و بندگى است و انسان با دعا توجّه
تازهاى به ذات خداوند پيدا مىكند و چنانكه همه عبادات اثر تربيتى دارد دعا هم
داراى چنين اثرى خواهد بود.
آنان كه مىگويند دعا فضولى در كار خداست و خدا هر چه مصلحت باشد انجام
مىدهد، توجّه ندارند كه مواهب الهى برحسب استعداد و لياقتها تقسيم مىشود، هرقدر
استعداد و شايستگى بيشتر باشد سهم بيشترى از مواهب نصيب انسان مىشود. ازاينرو
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
؛ در نزد خداوند مقاماتى است كه بدون دعا كسى به آنها نمىرسد». [1] يكى از
دانشمندان مىگويد: وقتى نيايش مىكنيم، خود را به قوّه پايانناپذيرى كه تمام
كائنات را بههم پيوسته است، متّصل و مربوط مىسازيم. [2] همو مىگويد: امروز جديدترين علم، يعنى
روانپزشكى همان چيزهايى را مىآموزد كه پيامبران مىآموختند، زيرا پزشكان روانى
دريافتهاند كه دعا و نماز و داشتن ايمان محكم به دين، نگرانى و تشويش و هيجان و
ترس را كه موجب بيم بيشتر از ناراحتىهاى ماست برطرف مىسازد. [3]
مفهوم واقعى دعا
با توجّه به اينكه دعاى مستجاب دعايى است كه به مضمون «أَمَّنْ يُجِيبُالمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ
وَيَكْشِفُالسُّوءَ»[4] هنگام اضطرار و عقيم ماندن تلاشها انجام