يا عَلىُّ، الرّبا سَبعونَ جُزءاً فَأيسَرُهُ
مِثلُ أن يَنكِحَ الرَّجُلُ امَّهُ فى بَيتِ اللّهِ الحَرامِ.
على، يك درهم از كسب ربا، بزرگتر است
نزد خدا از هفتاد زنا كه با محارم واقع شود.
اى على، ربا هفتاد قسم است، سهلترين آنها مانند اين است كه مردى با مادرش در
خانه خدا (مسجدالحرام) زنا كند.
بحارالانوار، ج 77، ص 58
نور هدايت
در اينجا به دو مطلب بايد توجّه كرد و آن منطق رباخواران و زيانهاى رباخوارى
است.
الف) منطق رباخواران:
قرآن درباره منطق رباخواران در آيه 275 سوره بقره مىفرمايد: « «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ
الرّبَا»؛ اين به خاطر آن است كه مىگفتند:
بيع (و داد و ستد) مانند رباست».
آنها مىگويند چه تفاوتى ميان تجارت و رباخوارى است؟ يعنى هر دو از انواع
مبادلهاند كه طرفين با اراده و اختيار خود آن را انجام مىدهند.
قرآن در پاسخ مىگويد: «خداوند بيع و تجارت را حلال كرده و ربا را حرام».
نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 409